Besöksräknare

fredag 15 januari 2010

Solförmörkelse



Då är den då äntligen över, denna mytomspunna händelse. Det blev inte ens skymningsmörkt! Jag tror inte jag hade märkt det om jag inte vetat om det. 84% av solen var täckt, vilket låter mycket men man kunde bara ana att solen inte var så stark som vanligt. Mer var det inte...tyckte jag.

Jag åkte till affären för att handla lite smått och gott. Plötsligt ropade de ut att man var tvungen att avsluta shoppingen och betala, för om 20 minuter stängde affären! Det var bara att gå.
Det större shoppingcentrat skulle inte stänga så där fick jag mitt ärende uträttat, men den lilla ramaffären där jag skulle hämta mina nyinramade foton hade stängt. Ju mer tiden närmade sig det klockslag då förmörkelsen skulle vara som störst, runt 13:30, ju tommare blev det på gatorna. Annars brukar jag få stå och passa trafiken och springa för att ta mig över till köttaffären, men idag kunde jag lugnt gå över - precis som i Sverige faktskt!

På gatan såg jag flera personer som gick med paraply för att skydda sig mot solen. En del tror att solförmörkelsen för med sig "bad rays" (farliga strålar) och går inte ut. Men de folktomma gatorna (inte helt tomma riktigt, men ändå) fick det hela att kännas lite spöklikt. Min maid frågade om de skulle tömma poolen på vatten efter solförmörkelsen. Nej varför det? undrade jag. Vattnet kan bli dåligt och behöva bytas, svarade hon....??

Min maid har nu ätit lunch. Hon har inte vågat göra det förrän nu när allt är över. På nätet läste jag detta:
"We don´t eat or cook during an eclipse and the food cooked erlier is discarded as the number of germs increases during the eclipse", said Rachna Singh, a homemaker. Reportern som skrev inlägget skrev att detta var bevisat inte vara sant. Vilken tur för min maid som ju åt den mat hon lagat innan förmörkelsen. Hon trodde nog bara att det kunde bringa olycka att äta under förmörkelsen.

Hon kom idag i god tid för att slippa vara ute under förmörkelsen. "Fully dark it will get!" sa hon till mig i morses. "Fully light", skulle jag kalla det här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar