Besöksräknare

tisdag 19 januari 2010

Dessa hantverkare

I går hade jag hantverksdag här. Först skulle snickaren komma och göra en hylla till mig i köket. Han skulle komma kl 10. Han kom vid 12:30 när jag var och handlade. "He came and he went" sa maiden. Han kom bara och ställde sina saker här utan att börja jobbet, men han hade i alla fall verktyg med sig. Sedan kom nämligen en gubbe som skulle installera ett vattenfilter. Med ett vattenfilter kan man rena det vanliga kranvattnet och använda det till att dricka och till matlagning. Vi har tills nu klarat oss på våran dricksvattenbubbla och använt kranvatten till matlagning, men nu börjar snart våra besök från Sverige komma och deras magar är inte lika vana som våra vid bakterierna här. Därför inköptes denna renare.

Montören ringde mig tre gånger i rad för att klargöra att han skulle komma klockan tre. När han sedan kom vid 16:45 så visade jag honom placeringen jag tyckte var lämpligast, dvs jämte grovkökets diskbänk. Han hummade lite, tittade sig omkring men höll med om att detta var bästa placeringen. Han satte igång och jag gick ut efter att ha placerat chauffören i närheten om han ville ha tolkhjälp för att tala med mig. Efter en lång stund så kom chauffören och undrade om jag hade en borrmaskin....! De tjocka betongväggar som är här kräver slagborr vilket jag plockade fram. Han hade en egen borrmaskin med borr i för stenvägg, i men troligtvis var den för klen för att borra med.
Han grejade väldigt länge och kom sedan och sa att det var klart. Då hade han hängt upp filtret på väggen men även dragit två slangar, en med vatten till filtret och en med restvatten som skulle till avloppet. Min tanke hade ju varit att använda avloppet på något sätt i diskhon till restvattnet. Hans tanke hade varit: hur kan jag göra detta på lättaste sätt? Jo jag kapar inte den tre meter långa slangen för att dra det de 50 cm som krävdes....och jag bara lägger den andra tre meter långa slangen i vasken. Resultatet blev en stor härva med slangar som låg ovanpå och i vasken så hela diskbänken blev obrukbar!
-"Fine like this, ma´m?" sa han .
-Noooo, not fine like that!!! Hur kunde han överhuvud tage sätta ihop det på det sättet.
-"Kapa av den slangen som bara behöver var 50 cm" sa jag "och anslut den andra till diskbänkens avlopp".
Efter en till lång stund kom han och ville låna en kniv att kapa slangen med. Vad hade han med sig i sin väska egentligen? Här ska han installera en grej där han ska montera två slangar och sätta upp den på väggen och han har inget att kapa slangarna med och ingen fungerade borrmaskin! Man kan klaga på svenska hantverkare men de indiska är ett steg värre. Det är tur att de inte är så kostsamma för då hade man inte varit så tillmötesgående.
-Du måste borra för att få in avloppsslangen i skåpet där avloppet är, sa jag sedan. Jag vill inte ha den genom dörren med resultat att alltid dörren måste stå öppen!
Han tittade mycket osäkert på mig och frågade sedan om jag hade en träborr. Det hade jag ju (ska nog börja jobba som montör) och han tänkte borra med slagborren, rakt in i sidan på skåpet då han inte kände efter om det var fritt på baksidan av plankan som han skulle borra. Erbjöd mig att borra själv vilket stressade gubben så mycket att han tog borren (som jag ställt om från slagborr till vanlig borr) och bara borrade på måfå rakt in i skåpet. Det blev ju ett hål men jag hade gjort det bättre själv.

Nu sitter filtret i alla fall på väggen och vi kan använda den och vi kan också använda diskbänken. Det tycker jag är bra!


Den blåa grejen är vattenfiltret, den andra är varmvattensberedaren.

4 kommentarer:

  1. Oj vad förvånad jag blir! /Lena

    SvaraRadera
  2. Oj det var körigt när jag var borta rest och det var väl inte bättre idag när snickarna kom tillbaka. Åsa var lite stressad när hon hade ett helt gäng snickare som inte pratade engelska. //Tomas

    SvaraRadera
  3. bra kvinna reder sig själv! nästa yrker, hantverkare kanske?!/kram syrran

    SvaraRadera
  4. Jaa du, syster.Vi Larsdöttrar är allt bra på att bygga och greja! Hade det inte varit för min nacke så skulle jag kunnat tänka mig något hantverksyrke.
    Lena - jag hör en släng av igenkännande!
    Kramar på er

    SvaraRadera