Besöksräknare

onsdag 13 januari 2010

Mer vidskepelser



I går när barnen kom hem berättade de att de även har lov på fredag. På torsdag är det ledigt för att det är Sankranthi – The Harvest Festival, men det var egentligen vanlig skoldag på fredag. Nu är det så att det kommer att bli delvis solförmörkelse på fredag och därför får barnen ledigt?! Jag har googlat lite på det och vad jag förstår så kommer solen här att vara delvis förmörkad i max 10 minuter. Jag visste inte om detta. (Vi har "Times of India" men jag är dålig på att läsa den så noga för språket är så högtravat och fullt av förkortningar att det är svårt att förstå artiklarna.)


-"Oh yes!!! That is going to be bad." sa min maid och tittade allvarligt på mig. "I think I should have that day of too" sa hon. "Last year it vas not so bad, but this year it is going to be really bad", sa hon.


-Varför? undrade jag. Vi har elektricitet (förhoppningsvis) och kan tända några lampor. Bara man inte tittar upp på solen så är det ingen fara.


-"It will be very bad, specially for pragnant women", sa hon då.


- Vad händer med dem då, undrade jag


Men det visste hon inte. Men illa kunde det bli i alla fall. Jag blev hlet förvirrad av samtalet och sa att vi fick fortsätta att diskutera det i morgon. Någon orsak till ledighet kan jag inte tycka att det är men om mörkret gör att hon har svårt att se att städa eller stryka så kan hon ta en paus i de tio minuter det är mörkt. Mer farligt än så kommer det inte bli.

3 kommentarer:

  1. Bäst jag går i ide på fredag...Kram

    SvaraRadera
  2. Lena, du ska i alla fall inte gå ut för solljuset kan göra barnet (i magen!!!) blint.
    Använd paratly vet jag!
    /Åsa

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Min fru Carolina och jag, Rikard står inför beslutet att flytta till Bangalore i 2 år.
    Det är Carolina som antagligen får erbjudandet om en tjänst. Hon jobbar på Volvo Lastvagnar.

    Googlade på "internationell skola bangalore" och kom till diverse bloggar, denna till exempel.

    Vi har lite frågor naturligtvis innan vi bestämmer oss, kanske ni kunde hjälpa oss reda ut vissa av dem. Vi har två barn, Holger 6 år i år och Svea 3 år i år. Har ingen lust att sätta Holger i skola 8-17. Känner ni möjligen till exempel på skoltider för internationella skolor för 3- resp. 6-åringar?

    Har inte hittat någon mailadress till er, därför lägger jag ett inlägg här. Jag har mailadress rarvidsson@hotmail.com som ni gärna får svara till.

    Mvh Rikard
    Ps. Häftigt med solförmörkelse...

    SvaraRadera