Besöksräknare

lördag 23 januari 2010

En smaskig lunch

Skriver detta inlägg bara för att läska er!!
I går marinerade jag råa räkor i färsk ingefära, vitlök och olivolja. De skulle egntligen tillagats i går kväll men då vi hamnade på klubben istället i trevligt sällskap med familjen W så de fick bli till dagens lunch.
Spagettikastrullen och stekpannan sattes på gaslågorna. Skivad fänkål frästes med vitlök i olivolja och brändes sedan av med lite vodka (i brist på vitt vin fungerar faktiskt vodka riktigt bra!). Därefter tillsattes tomater i stora bitar och det hela fick bli lite lagom mjukt så att tomatbitarna började svettas men inte bli helt mosiga. Detta hälldes sedan i en skål och pannan fick bli riktigt varm. Några droppar olivolja fick svettas i pannan och sedan hälldes de vitlök- och ingefärsmarinerade räkorna i . (Kan ni börja känna hur gott det luktade!?)



Visst ser det gott ut!!

Det sprätte i panna och räkorna blev vita och fasta. Då är de färdiga. Inte steka längre tid för då blir de torra! Sedan blandades grönsakerna i räkpannan. Visst ser det gott ut? Det var det!
Till och med Jakob tyckte räkorna var goda och tog mer. Spagettin och räkpannan åt vi ute i skuggan på altanen tillsammans med en kall öl.
Så gott kan man få att äta om man kommer och hälsar på oss här i Indien!!

4 kommentarer:

  1. Jag kommer. Jag har redan provpackat. mamma

    SvaraRadera
  2. Jag har ju inte så långt..... Glöm inte att meddela när det blir repris på denna delikatess! Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Det var väldigt gott kan jag meddela./Tomas

    SvaraRadera
  4. Detta ser jag fram emot! Längtar:)
    /Johan

    SvaraRadera