Besöksräknare

lördag 1 maj 2010

Lyx-frukost

Finns det något så gott som en skål med solmogen frukt!?!
Detta var min frukostskål igår: yoghurt med en skivad mango. Nu är det mangosäsong. Mango är en underbart god frukt, både saftig och smakrik. När jag var liten och mormor bjöd mig på mango tyckte jag den var lite skarp i smaken men nu tycker jag att den smakar underbart! Mangon här är som äpplena hemma: Det finns kanske 10 olika sorters mango i affärerna. För en svensk som trodde mangon bara var mango så blir mångfalden lite förvillande, men nu har jag smakat på lite olika och tycker nog ändå att Alphonso-mangon är den godaste. Den är söt-syrlig och inte så trådig. Man kan till och med gnaga lite på kärnan utan att få fullt med trådar mellan tänderna.
Även olika sorts meloner är säsong för nu. Dagens frukost bestod av en skål med yoghurt och blandad frukt, en av de bästa jag ätit faktiskt. Frukten var så söt och perfekt mogen. Det var en blandning av smakrik mango, saftig gul melon och krispig söt vattenmelon. Till det en rostad ljus surdegsbrödskiva med svensk cheddarost och en kopp kaffe latte. Slå det ni om ni kan!

3 kommentarer:

  1. Avundsjuk!!
    Jag vill också ha solmogen mango!
    /Johan

    SvaraRadera
  2. Nej du - här serverades torra babs. Urtrist. Fast jag har också mango hemma så jag borde göra som du.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad är "babs" Lena?? Är det "poppisar" du menar (rostade mackor)?

    SvaraRadera