Besöksräknare

torsdag 13 maj 2010

Ormskräck

När Tomas gjort utlägg vid t ex resor så kan inte Volvo betala tillbaka detta via Tomas lön utan han får det som checkar som kan läggas i mystiska lådor jämte bankomaterna (känns lite osäkert) eller på bankkontoret inne i stan. Jag var därför på väg in till stan och var nästan framme när min maid ringde. The gardener found a snake in the maidroom, sa hon. Va en orm?!! sa jag. Yes, snake-snake, sa hon. (Här säger de ordet två gånger i rad när man inte förstår - precis som om man skulle först det bättre då!) En stor fet orm var det, sa hon. Det är i rummet, sa hon först. Stäng in den där då, sa jag.
Det blev ett hektiskt ringande på mig för att försöka få tag i någon som kunde fånga in ormen. Trädgårdsmästaren hade varit väldigt rädd för den. Tillslut fick jag tag i en ormfångare. Han var först inte så villig att komma men när jag sa att den var inne i ett rum så skulle han komma med en gång. När jag sedan pratade med min maid igen visade det sig att ormen aldrig varit inne i rummet utan i ett öppet shackt utanför, där alla rören till huset går. Ringde då ormfångaren igen som lovade att komma så fort han kunde.
Snabbt in på banken och uträttade mitt ärende för att sedan åka hem igen. Jag hade inte ro att gå till någon affär för skoj skull. Väl hemma igen så var ju ormen borta! Obehagligt. Grannens chaufför sa att det bara var en rattsnake (typ snok) som är helt ofarlig. Men sedan visade det sig att han inte sett ormen i verkligheten. Vad/vem ska man tro på. Man vill ju inte ha en orm i trädgården!
Ringde då till ormfångaren igen. Han verkade inte alls ha bråttom hit. En rattsnake är liten och har inget speciellt bo. Men denna var fet och stor. Då är det nog en kobra, sa han. De är giftiga (!!!!såklart!!). De kan inte klättra på väggar men lever på kyligare ställen. Huuu. I'm not comming, sa han då. Antar att det inte går att spåra den om man inte vet var den är.
Hädanefter kommer jag att stampa hårt när jag går ut och hålla ögonen på marken! Fyyyy. Tur att man inte har någon direkt trädgård att springa omkring i.
-Nej, Lena. Ormen var inte under vår altan utan på andra sidan huset! (Jag tror ändå att vi stökar för mycket på altanen för att den ska vela vara där.) Man borde tagit med sig hederliga svenska träskor!

4 kommentarer:

  1. Lena (med världens ormskräck)13 maj 2010 kl. 11:08

    Jag har två par träskor här (jag som inte brukar ha nåt användbart)- förvisso med remmar -men kom och hämta ett par på en gång!!!!!!!!!
    HU det var det äckligaste. Det är ju det jag säger. Vi måste hem!!!!

    SvaraRadera
  2. ...........och förresten jag kommer inte och testar ringklockan på lääääääääääääänge!

    SvaraRadera
  3. Jag har åxå träskor!!!

    SvaraRadera
  4. Huamej, här finns det bara stora råttor som tur är!
    Hoppas ni hittar ormen och kan fånga den!

    P.S I Kina säger de också ordet två gånger, sedan skriver de på ett papper på kinesiska, då fattar man såklart med en gång! ... not :)

    Ha de /Å

    SvaraRadera