Besöksräknare

torsdag 27 maj 2010

Grillad sockerkaka

Som ni nog vet vid det här laget är strömavbrotten här väldigt frekventa. Vi har oftast strömavbrott någon eller några timmar varje dag och då ofta på kvällen när man ska laga mat. I lördags när vi hKontrollera stavningade kära familjen T här på middag så hade vi ingen ström på 3-4 timmar! Jag skulle grädda chokladmuffins med chili (smaskensgott!) och vi väntade och väntade. Avbrottet var inte konstigt för det var världens regnväder som fyllde trädgården med vatten så altanen så ut som en brygga vid en sjö! Men nu ska jag komma till dagens projekt. För fam. T hade en båtugn som de tillslut hämtade för att de skulle få efterrätt. Den är som en skål som sätts på gasspisen och på den ställer man en större sockerkaksform med lock. Värmen fördelas som i en ugn, runt formen. Jag började därför fundera på om inte vår gas-eldade webergrill kunde fungera på samma sätt.
Jag letade länge för att hitta något att ställa formen på så den inte skulle bli bränd i botten av grillens gjutjärnsgaller. Försökte först tillverka en ring av lite av all min ståltråd. Hittade dock tillslut en låg plåtask som hade perfekt storlek. Tände grillen och rörde ihop en sockerkaka. Så här gick det till:

Visst blev det en perfekt kaka! Jag blev helnöjd. Nästa gång ska jag prova med en större form och se om värmen fördelar sig jämnt även då. Jättenöjd blev jag!!! ä

6 kommentarer:

  1. Jag tror inte att jag vet någon som är påhittigare än du i "köksmiljöer"! Uppfinnare är inte något du har funderat över eller? Kram

    SvaraRadera
  2. MYCKET innovativt och imponerande! Ser väldigt god ut! Jag trodde det fanns aggregat på området så det inte blev strömavbrott? Läge att packa ficklampor att sprida ut i huset kanske? Kul att ha sett dig 'live'! Ha en hääärlig sommar så ses vi i aug igen! /Maria F

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha du är ju otrolig!! Men den ser verkligen smaskens ut. Muffins m choklad och chilli lät också VÄLDIGT gott!! Det måste vi göra i sommar!!

    kram kram från hela högen Skoglundare <3

    SvaraRadera
  4. Nu är jag här och lägger mig i igen.......Reservströmmen gäller dessvärre inte ugnen. Den är ohjälpligt död när huvudströmmen är borta men då är det så fantastiskt bra med sådana uppfinningsrika kvinnor som Åsa. Fint att vi har dig och alla värdefulla tips. Kram igen.

    SvaraRadera
  5. Tack Lena! Säg till vad du behöver uppfinna så ska jag försöka. Hittade Marias blogg där jag skrev precis samma sak som du ovan. Dina el-problem med huvudströmmen som försvinner i tid och otid kan jag inte komma på någon läsning på. Kanske en kortslutning och nya elkonponenter i el-skåpet skulle möjligen göra det!
    Fia - chokladmuffins med chili serveras varma med en kryddig vinsås, glass och syrliga bär till. Något för alla smaklökarna. Riktigt smaskigt. Helt klart något för en ljummen kväll på bryggan!

    SvaraRadera
  6. Det får jag prova! Sockerkaka är klassiskt och gott.
    Fin blogg!

    SvaraRadera