Besöksräknare

torsdag 17 oktober 2013

Taste of India

I dag blev det Indiskt!!! Alla tittade lite skeptiskt men åt sedan med god aptit. Receptet var faktiskt med i Coops tidning "Mersmak" och hette Indisk kycklinggryta med gult ris. Receptet var försvenskat i styrkan då rätten där hade varit tre gånger så stark. För oss var den god, med en aning hetta. Dock har vi hög chilitröskel och den vanliga svensken tycker nog att rätten är stark. Riset hade typiskt indiskt smak med kardemumma och nejlikor men jag skulle inte krossa kardemummakärnorna nästa gång. I Indien lagas maträtterna med hela kardemummakapslar och kardemummasmaken blir då inte så dominant. Där hade det varit hackad koriander och inte hackad persilja i men det var gott det med.
Jag tror nästa gång att jag gör kycklingen lite starkare och med vitt ris till. Det blir lite för mycket smaker ihop tycker jag. På en buffé kunde man i Indien äta dessa rätter ihop men om man hade beställt den kycklingrätten hade jag fått välja mellan vitt ris, stekt ris eller naanbröd till. Kryddat ris hade varit sin egen rätt med mycket mer hetta och serverats med raita och naanbröd. Det är min erfarenhet. Jag gillar Biryani som är en het risrätt som jag tror detta ris är inspireras av. Dock har jag och svågern ätit en jätteäcklig Biryani i Kerala som svågern slutade äta av när han hittade en skalbagge i sin!!! Kyparen så bekymrad ut när vi vinkade honom till oss (maken hade precis skällt ut honom) men sken upp när han såg vårt problem: No problem, Sir. We have plenty of bugs in inte kitchen, blev svaret!!! Ett minne man kan skratta åt i efterhand...

3 kommentarer:

  1. Vilket skräckfyllt/roligt minne! Mamma

    SvaraRadera
  2. Vilket skräckfyllt/roligt minne! Mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den lunchen är ett gott minne. Tomas arg som ett bi ute i köket och skäller ut kocken!!! Lite jobbig stämning men bedrövlig mat!
      Åsa

      Radera