Besöksräknare

torsdag 3 oktober 2013

Äppel - päppel

 Dags att ta itu med årets äppelskörd. När vi var i Tämta sist tog vi med oss massor med äpplen för att göra mos och annat av. Jag fick precis innan vi åkte till Indien en tillsats till min assistent av mamma i julklapp. Det kändes inte lönt att ta med kvarntillsatsen till Indien och förra hösten var assistenten kvar i Indien och kom inte förrän containern kom i december. 

Först var det lite klurigt att få ihop alla delarna....



Men när jag väl klurat ut hur den skulle användas så var det bara att börja dela äpplen i klyftor. Fula delar skars bort men annars så låter man kärnor och skal vara kvar.

Sedan ska man koka klyftorna, inte så de blir helt mos utan bara så de mjukar till sig lite. Man får ta lite vatten på botten i kastrullen men inte mer än så.
 

Och sen började malningen. Jag kommer ihåg när man var liten och fick hjälpa både mormor och mamma med att passera äpplen. Jag hittade ett passande förkläde som var populärt när jag var liten. Detta är faktiskt inte från min mormor utan jag och svägerskan hittade ett par oanvända förkläden när vi gick igenom svärfars hus. Ja de låg fortfarande i sina påsar med etiketterna kvar på. Vi tog var sitt. De är jättebra och fina i sina färgstarka mönster.



När man håller på med något sånt här har jag lite svårt att sluta. Efter att jag tillslut passerat allt jag kokat blev det nästan 6 liter mos! Hoppas att nu min familj vill äta lite äppelmos. Jakob tycker säkert att det är för syrligt för jag har inte tagit så mycket socker i..Jag fryser in det så håller det ändå!




Jag fick sällskap i köket av Oskar som var baksugen. Han fixade underbara choclate chip cookies!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar