Besöksräknare

måndag 28 oktober 2013

Lukten- sinnenas starkaste minne

Det sägs att lukten är vårt starkaste sinne vad gäller minne och jag tror nog att det stämmer. Idag när jag stod och lagade mat så hade jag lite färska örter kvar som behövde göras åt innan de vissnade ner helt. När jag repade av några blad av mynta så spred sig den underbart fräscha lukten som myntabladen avger och på en sekund exploderade Indienminnen i mitt huvud: Grönsaksmarknaden vid central market, moijtotillverkning i köket i Palm Meadows.... Så kom den aromatiska doften av koriander: Jag såg Rani hacka och strö koriandern över sin kycklinggryta. Jag tänkte på en mogen mango som hackades till en salsa ihop med korinader.

Dessa kryddor var inte mina favoriter för 15 år sedan. Då fanns de inte alls i min matlagning och kanske inte i grönsakshyllan i affären heller... På den tiden hade man precis lärt sig uppskatta basilika som även den har en så härlig lukt och smak.  Första gången jag smakade på koriander tyckte jag det smakade diskvatten - och nu kan jag få korianderbegär!

Bild lånad från: http://malinochmalinstankar.blogg.se/2011/april/koriander.html






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar