Besöksräknare

onsdag 16 oktober 2013

Bubbel i baljan

När jag var liten läste jag en bok om figurerna Gegga och Moja som hette "Bubbel i baljan". Jag kom att tänka på den i förrgår när Tomas skulle "mata" vår badtunna med lite klor och annat för att hålla rätt bakterienivå på vattnet. Vattnet brukar inte se konstigt ut men den här gången var det lite blågrönfärgat och  hade några små bubblor. När sedan Tomas hällde i klor så var det precis som när man häller upp ett glas öl. Skummet växte och täckte snart hela tunnan och färgen var verkligen ilsket grönturkos!! Vattnet blev helt grumligt som om det innehöll en simmig kräm - och den såg inte aptitlig ut!!! Oturligt nog (för mig) hade Tomas precis varit hos naprapaten och knäckt ryggen rätt och kunde inte stå böjd som en fällkniv ner i den gröna sörjan utan det blev jag som fick hoppa i och rengöra kletet. Bildkvaliteten är inte så bra men skummet var nästan självlysande! Undrar hur det kan bli så? Men på kemilektionerna kunde man ju blanda till alla möjliga färgglada brygder så så någon slags reaktion blev det!


Nu är tunnan i alla fall rengjord och påfylld med rent vatten. Redo för fredagsbad helt enkelt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar