Besöksräknare

tisdag 29 oktober 2013

Dagen efter...

Inte mycket hände igår vad gäller storm och regn. Och skönt var väl det! Vi sprang ändå omkring här som om det vore strömavbrott då vår jordfelsbrytare hela tiden slog av. Efter att ha stått nere vid elskåpet i kolmörker och försökt lysa med mobilen och se vad som var fel, rotade jag tillslut fram den uppladdningsbara ficklampan som hjälpt oss mycket under alla elavbrott i Indien. Den har numera fått sin laddningsplats i källaren, nära elskåpet. I dess sken kunde jag sedan testa mig fram till att det var krets nr 12 som hela tiden utlöste felet. Det finns 3 små skisser på de olika våningsplanen jämte elskåpet och de är fulla med siffror som visar vilken propp, eller strömbrytare som det ju är nuförtiden,  som hör till vilket eluttag i varje utrymme. Det finns över 40 proppar och varje propp förser flera eluttag. Det var helt hopplöst att hitta nr 12, tills jag såg en separat lista där det stod en 12:a vid  "garage". Tomas gick ut i garaget men elen fungerade där, men utebelysningen var avstängd. Nu får den vara av tills vi hittat felet och vi hoppas på att inte 12:an går till något annat... Jag får nog gå ut och kolla frysen i garaget igen!

Annars har jag lite Indieninspiration just nu. I dag åt vi ris, dal, chapati och köttbullar! En liten svensk-indisk måltid! Första gången jag gjorde dal och det blev riktigt gott! Jakob tyckte det var lite underligt med köttbullarna men nöp sedan vant ihop köttbullar, ris och dal med chapatibrödet. Väldigt rikt på kolhydrater, men gott med det kryddiga så här i höstrusket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar