Besöksräknare

onsdag 2 oktober 2013

Skunk, spice, THC - vad är det?!

I dag har jag varit på en föreläsning om droger på Oskars gymnasieskola. Först tänkte jag att det ju kändes helt onödigt då Oskar ständigt umgås med sina vänner via datorn och skype. Han sitter där nere och skrattar och pratar med lurar på öronen. Det enda han får i sig är lite chips och coca-cola. Men sedan tänkte jag att det kanske just är vi som vet väldigt lite om vilka tecken man ska titta efter, vi som inte kommit nära det, som behöver den här föreläsningen. Så nu vet jag att cannabis är den drog som ungdomar provar först vad gäller droger (alkohol är ju annars mest använt men föreläsningen handlade om otillåtna ämnen). THC är det verksamma ämnet i cannabis och "skunk" och "spice" var olika kemiska cannabissorter. Cannabis är fettlösligt och lagras i hjärnans fettvävnader och har en negativ påverkan på korttidsminnet och inlärningsförmågan som hänger kvar 1-2 dygn efter ruset. Vid regelbunden användning får man bestående hjärnförändringar som påverkar ens tankeförmåga och de positiva upplevelser som man först upplevde uteblir. Vad som en stor undersökning också visade var att de som upplevde att de kunde prata med sina föräldrar, de som tillbringade mycket tid med sin familj och som kände en trygghet i familjen var minst benägna att testa. Familjen var som ett skydd. Det känns ju väldigt positivt för även om Oskar sitter mycket för sig själv, hänger han fortfarande med oss på olika aktiviteter och verkar tycka det är helt OK.
Så nu är det bara att hoppas på att Oskar kommer att bli lika oerfaren i detta ämne som jag är!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar