Besöksräknare

fredag 25 november 2011

Sjuka barn

Denna veckan har varit en liten sjukvecka. Båda barnen har varit hemma både tisdag och onsdag, Jakob lite småillamående och Oskar med en rejäl förkylning med väldigt ont i halsen. Jakob gick till skolan i går igen men Oskar var verkligen inte bra så honom tog jag till doktorn istället. Det är ju inte så mycket att tveka på när det bara kostar 30 kr och inte är någon kö. På vägen dit satt jag och surfade lite för att läsa in mig på halsont och halsfluss. "Det kan vara bra att äta och dricka kallt för det kan kännas lättare att svälja" läser jag. Vet ni förresten vad snuva heter på engelska?!! Rhinitis... Komplicerat ord som jag inte kunde. Man hör ju i och för sig på ordet att det rinner om det. Hmm.
Efter mycket klämmande och lyssnande av doktorn frågade han allvarligt: Did you ever drink cold wather?? Yes, svarar Oskar. I en lättad utandningspust svarar läkaren: Ahh, that is why you have these problems.
Detta kalla vatten, livsfarligt att dricka. Man kan skylla allt på det, nackvärk,förkylning och hjärtinfarkt. Jag skulle så gärna vilja hitta en vetenskaplig artikel som bevisar att vattentemperaturen inte spelar någon roll.
Förhållningsreglerna vi fick var: ingen fet mat, ingen kryddstark mat och ingen kylskåpskall mat och absolut inget kallt vatten! Sedan fick vi gurgellösning och mediciner.

Nu ska han väl bli bra i halsen och redo för exams nästa vecka.
Så här ont i halsen har han!!!
(Nej det här kortet är taget på maldiverna men det passade bra här!)

1 kommentar: