Besöksräknare

lördag 5 november 2011

Fräsch lunch!

Efter en sväng i affärer för att köpa present till barnkalaset Jakob ska på i eftermiddag blev det lite bråttom att få ihop en lunch. Jag hade egentligen nykokt ärtsoppa i kylskåpet (första gången jag gjort det från grunden, dock med bacon istället för fläsk vilket blev jättegott) men då vi ska bort ikväll och min mage brukar bli lite uppblåst av ärtsoppa fick jag slänga ihop något annat. Man vill ju inte gå omkring med självdrag när man är på fest!

Fram med lite grönsaker, en bit oxfilé (ja, jag vet att det är lyxigt men när det kostar 50 kr kilot så finns det ju ingen anledning att köpa segare kött) och lite nudlar. Hade tänkt att bara woka ihop det hela lite men så kom Oskar ner och ville ha nudelsoppa. Kom då på att Jamie Oliver haft ett fräscht recept i en av hans kokböcker och det blev riktigt bra. Alla jublade och slickade ur
skålarna! Vackra färgglada grönsaker, lagom mustig buljong utan att vara stark eller salt, goda nudlar som hos mig annars bara blir kletiga men blev väldigt bra i buljongen.

För den nyfikne gjorde jag så här:
Skivade köttet mycket tunt och stekte det mycket lätt med salt och peppar. Lade det sedan åt sidan. Samtidigt kokade jag upp 1 liter hönsbuljong med ett par skivade vitlöksklyftor. Därefter lade jag i 3 morötter i bitar och efter några minuter även en röd paprika och en näve champinjoner samt ett gång salladslökar, allt i bitar. Lite av det gröna på löken sparades till serveringen. Nudlarna kokades och sedan var det bara att fördela kött, grönsaker (uppfiskade ur buljongen) och nudlar i skålarna. Buljonen smakades av med 4 tsk soya och lika mycket sötsur
chilisås. Det gröna från salladslöken samt färsk korinader lades överst i tallrikarna och sedan hälldes buljongen över. Över pressades lite lime. Färdigt att äta!!!

Det receptet fr Jamie Oliver jag hämtat inspiration från var: "Dry Grilled Chicken with Ginger, Chinese Greens and Noodles in a Herb Broth" ur hans bok "The Naked Chef".

2 kommentarer:

  1. Vilken fin lunch!! Jag har inte ens en morot hemma i hushållet för tillfället. Har inte hunnit handla mat sedan vi kom hem....Helt galet. Måste ta en tur idag. Kan inte ens få till plain nudlar:)Kram

    SvaraRadera
  2. Så gott det ser ut. Äntligen kan jag kommentera. Jag har inte kunnat välja kategori och därmed inte kommit vidare på länge.
    Du får nog snart samla ihop dina goda recept och tips i en kokbok för dina svenska och "indiska" vänner. Tips på julklapp kanske...
    kram mamma

    SvaraRadera