Besöksräknare

onsdag 23 november 2011

Onsdagsgryta



Jag har alltid gillat gryta med ris. När jag var liten hade vi, i alla fall när jag fick önska, gryta på söndagar. Lördagar serverades det fisk och söndagar någon kötträtt. Vad gäller ris så fanns det ju inte så många olika rissorter som det gör idag utan det var Uncle Ben's-liknande ris som gällde. Det bästa med gryta, förutom att det var gott, var att man kunde äta det med pinnar! Det gjorde matintagande lite mer utmanande.

Här i Indien där kött är så prisvärt väljer jag inte ofta grytbitar när jag kan betala nästa samma pris för oxfilé, men egentligen är ju köttgryta väldigt lättlagat. Om man inte som jag har en tryckkokare så får man ju börja i tid då grytan blir bäst om den får stå på 1,5 timme, minst. I dag hällde jag i följande ingredienser och fick till en mustig gryta:

1 kg köttbitar av nöt (ja, jag gjorde en rejäl sats)
3-4 vitlöksklyftor (ca 8 indiska miniklyftor) som jag bara krossade med knivbladet
2 små rödlökar i klyftor
2 morötter i bitar
6 champinjoner i större bitar
En knippe färs timjan ihopbundet med tråd för att sedan lätt kunna avlägsnas
salt och peppar
1 svensk oxbuljongtärning och ca 1 liter vatten
2 msk balsamvinäger
1 burk krossade tomater
en skvätt soja

Jag började med att bryna löken ihop med en del av köttet men hällde, när löken blivit lagom mjuk, i både resten av köttet, alla grönsakerna och kryddorna. Jag har nämligen läst att det inte gör någon skillnad för mörheten på köttet om man bryner det eller inte och efter lite forskande på nätet så verkar det stämma förutom att man får mer mustig smak vid brynt kött. Själv ville jag mest vinna tid.
Jag hällde också i en buljongtärning (oxbuljong - jag klarar inte att laga mat utan svensk buljong!), en skvätt balsamvinäger, 2 dl krossade tomater och en skvätt soja (bara lite). Låt det koka upp, på med lock och koka länge. Späd med vatten om för mycket vätska kokar bort. Red ev av grytan när den är klar. Jag hällde över allt från stekgryta till tryckkokare och klarade av de 1,5-2 timmarnas kokning på 30 minuter, samtidigt som riset kokade. Egentligen kan man hälla i lite allt möjligt: olika grönsaker, variera kryddorna men jag gillar att använda något med syra typ vinäger eller tomat. Sötman från t ex lök behöver man också.
Vad som är bra med denna typ av gryta är att den är mjölkfri. Jag har märka att jag är väldigt van vid att använda mjölk/gräddprodukter för att snabbt få ett gott resultat när jag lagar mat. Jag har också märkt att familjens magar (både vad gäller omfång och tarmfunktion) mår mycket bättre då dessa produkter utesluts.
Det är en konst att laga mat utan en burk créme fraiche!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar