Besöksräknare

lördag 19 november 2011

Mättande (tröttande?) kvällsmat




Jag var nog lite småhungrig när jag funderade ut vad som skulle bli till kvällsmat för det skulle ha räckt till en till familj som vår! I dag gick jag lös i kokboken "Kärlek, oliver och timjan - mat för välbefinnande av Anna och Fanny Bergenström. Började egentligen titta i den boken för den har många roliga grönsaksrätter och jag är så dålig på att göra något spännande av grönsakerna. Det blir ofta bara en sallad eller ibland till och med bara en tomathalva och en skalad morot på tallrikarna. Jag fick i alla fall inspiration av de många fräscha och inspirerande recepten. Först åkte tomathalvor in i ugnen på låg värme. De var vända i en krydd- och olivblandning och fick sedan svettas i två timmar i ugnen för att få en otroligt koncentrerad ört-tomatig smak. Gjorde också en asiatisk nudelsallad med sesamdressing, en linssallad, fillocigarrer med fetaost och timjan, en skål med svarta oliver och citron/rosmarin/vitlöksmarinerade lammracks lagades av Tomas på grillen.
Till det unnade vi oss ett chilenskt rödvin. GOTT!!
Tur hade vi för Oskar hade gjort en smarrig Rocky Road-kaka som vi fick med en klick glass till efterrätt. Nu står magen i fyra hörn och maken har tagit en micropaus på golvet. Det ser nästan ut som att han högg på med tvätten och somnade mitt i arbetet! Söt är han i alla fall även om han brummar lite där han ligger!

1 kommentar:

  1. Haha känner igen det där. Den mattan kunde inte ligga på ett bättre ställe. Funkar ju även att ligga på o nyktra till efter en blöt brunch!! :)) kram

    SvaraRadera