Besöksräknare

torsdag 20 januari 2011

Mat från havet


I ett par dagar har vi ätit mat köpt av fiskhandlaren. Efter att Oskar fick gips i tisdags och innan han kom på att han hade svårt att äta med vä hand utvinklad så han endast kan föra handen 20 cm från munnen som närmast, föreslog han att vi skulle handla snäckor och krabbor. Vi skulle egentligen handla bacon i disken jämte fisken och stod då och tittade på all fisk medan vi väntade. Jag har aldrig sett snäckor där förut och tänkte att de borde gå att tillaga som musslor. Oskar blev helfaschinerad av de fina krabborna, som inte var jättestora men röda med blåa skiftningar. Jag hittade "Spotted Cod" (prickig tors) som jag aldrig sett tidigare och som jag ville testa. Det slutade med att vi i tisdags åt Moule Marine och kokte kräftor som skulle ligga i lagen och dra till i går. Snäckorna blev bra men är så ynka små att man knappt kände när man åt dem, men soppan var god att suga upp med vitlöksbröd. I går åt vi de kokta krabborna (Oskar och jag) och sedan stekt torsk och potatismos som huvudrätt. Krabborna var över förväntan. Inte som en fullmatad krabba från västkusten men ändå helt godkänd. Det tyckte även Oskar som satt med en plastpåse runt gipsarmen och försökte pilla ut köttet. Jag fick hjälpa honom lite. Även torsken blev godkänd. Krabborna får vi göra en repris på. Ska försöka få receptet på lagen från en jobbarkompis som bjöd på underbart goda, nykokta krabbor för några år sedan. Så goda lär de aldrig bli här men man kan ju komma nära?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar