Besöksräknare

söndag 23 januari 2011

Glen "The Man"

Nu är han invigd - ugnen Glen. Han luktade jätte-illa när jag brände ur honom men idag när jag gräddade de här bröden så luktade det väldigt gott. Jag har gjort sirapslimpa idag för första gången i mitt liv. Det hela började med att jag läste bok för Jakob i samband med att han skulle lägga sig. Just nu läser vi Eva Bexells "Upp och hoppa, morfar prosten" som handlar om den lite gammalmodiga prosten och hans barnbarn Anton som hittar på massa tokigheter. Boken var roligt men tillslut sa Jakob: Vi kan inte läsa längre för jag blir så hungrig! Då hade vi läst om hur Anton ätit både nyponsoppa, blodpudding, mannagrynsgröt och limpsmörgås.
Nu är nyponsoppepulver och mannagryn beställt av mormor som kommer natten mellan måndag och tisdag (hurra!!!) och jag fick försöka mig på limpbaket.
Brödet jäste jättefint och Glen gjorde sitt jobb bra och ut kom två limpor som blev till kvällsmat med nygjord leverpastej och inlagda rödbetor.
Det är förresten busenkelt att göra egen leverpastej! Ett bra sätt att få en pastej utan massa E-produkter som ändå håller ett par veckor i kylskåpet.
Åsas leverpastej
ca 200 g lever (jag köper kycklinglever men annan går säkert bra också)
1 lök, hackad
3 vitlöksklyftor, hackade
en stor klick smör
½ tsk salt
½ tsk svartpeppar eller kryddpeppar
grädde, kanske ½ dl
Ta bort de små trådiga sakerna som håller ihop levern. Dela levern i mindre bitar. Stek varsamt lök och lever i smöret till levern är genomstekt men inte för hård. Tillsätt kryddorna. Lägg i mixer och mixa med grädde till krämig konsistens när allt fortfarande är varmt. Häll över i burk och låt kallna. Pastejen stelnar när den svalnat.
Det värsta jag visste i skolan var leverstuvning och då är jag en person som äter nästan allt. Jag trodde därför inte jag skulle gilla stekt lever men när jag nu provsmakat inser jag att det är riktigt gott. Jag kan nog till och med tänka mig att äta det till middag en dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar