Besöksräknare

söndag 18 november 2012

På sightseeing i Templens förlovade land

Kumar är ju för underbar. Han frågade hela veckan vad vi skulle göra på måndag som är ledig dag. Jag har sagt att det blir något men vet inte vad. I lördags sa han att vi kunde åka och titta på ett tempel högt upp på ett berg.  Ja... sa väl jag. Har man redan sett femhundra tempel så vad finns det som är unikt, tänkte jag.

Tomas:Var ligger det, hur långt är det och vad heter det?
Kumar: 2 hour, Sir and it is Gvrlivibolbla

Tomas ??? Kan du repetera långsamt??

Kumar: Brirobgobleola

Så håller vi på en stund  och jag hämtar en bok. Vilken bokstav börjar det på? För vilket väderstreck är ju liksom ingen idé att fråga en Indier. Eftersom han inte kan läsa så bra på engelska så kan han ju inte de bokstäverna så bra heller.  Ja vi försöker med G, B R men vi kommer liksom ingenstans. Då kommer Kumar på att om han får låna boken så kan han bläddra igenom alla bilderna och då tillslut hittar vi det. Det var Sravanabelgola och det låter för härligt när han säger de där orden på Kannada. Jag kan inte hålla mig för skratt och han ler väldigt när jag försöker säga efter honom.

När vi väl satt i bilen vid halv sju och åkt en bit sa jag att det här var en helt fantastiskt bra idé.  Då sa Kumar: ”Yes sir, I saw sir was bored. No golf, no Mam, not good”.  Tror han ville att vi skulle ut på en tur tillsammans och se något. Lite mysigt och vi småpratade lite på vårt vis. Våra små samtal skall jag återkomma till i ett senare inlägg.  

Första templet var på höjden i Sravanabelgola med 1600 branta, hala och sneda trappsteg. Man var tvungen att gå barfota dit upp för skor var till och med förbjudna på vägen upp. Jag köpte ett par strumpor för ibland blir det så hett att fotsulorna bränner sönder. De redan hala stegen blev inte mindre hala. Mina lite trötta innebandyben var ju lite sega och jag förstod efter hälften varför Kumar verkligen inte ville gå med upp. Men utsikten var väldigt vacker.

 Det här templet drivs av Jainer och det är munkar som i sitt sista skede går nakna. Det kom två roliga munkar som villa att jag skulle ta kort på dem. De ställde upp sig så sött och pratade lite var ju OK men när de skulle börja krama på mig.  Då funderade jag över den lite komiska situationen att jag står här på ett berg i en trappa med två nakna män som är helt naturliga och allvarliga med var sin dammvippa i handen.  Man funderar ju på var de bär telefon och nycklar... Han till vänster han är naken också men lite mer oansad kan man säga :)
Uppe var det som vanligt ett Hinduiskt tempet med en jätte stenstaty som jag inte riktigt förstår hur de kunnat släpa dit upp för tusen år sedan. Sedan att de var femte år häller tusentals liter av mjölk på den när folk är undernärda har jag ännu mer svårt att förstå.

Efter alla dessa trappsteg var alla tjocka tanter i sina Saries väldigt trötta.

Sedan bar det av till en stad som heter Halibid (eller på kannada Halbeedu...) där de hade ett tempel som inte verkar ha blivit klart från 1100-talet. Men de hade helt fantastiska stenarbeten och detaljer och det var väldigt fint bevarat. Trots att allt var i ögonhöjd så hade det på 900 år inte blivit slitet och trasigt. Definitivt värt ett besök och det var en kul trip.






När vi stannade utanför tempet hade jag nästa druckit ur en pilsner. Jag bad  Kumar att hälla ur resten när han parkerade så att det inte skulle lukta illa i bilen. 
Nu hade han parkerat precis utanför templet så när vi hade hunnit till utkanten av staden fanns en sjö och där stannade han och sa: ge mig flaskan så slänger jag ut den. Nej du kan ju inte slänga ut den genom fönstret bara. Kumar menade att så gör vi i Indien. Jag menade att det gör ont i mitt svenska hjärta så vi hälde ut skvätten och tog med flaskan hem.
Då berättade han att Jakob hade läxat upp honom en gång när han hade slängt ett kolapapper genom fönstret. Jakob hade talat om att lägg pappret i fickan och sedan slänger du när du kommer hem. Kumar sade med ett leende att " OK ok I will do next time".



Den här coola cocomobilen var relativt fullastad med kokosnötsskal. Man brukar använda det till bränsle. Den såg verkligen skön ut.


Här hade man tvagning av allt som var smutsigt. Man står här i vattendraget och tvättar en oljig lastbil, kläder, en kossa och någon tar ett bad.  Man ser alltid något....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar