Besöksräknare

fredag 24 februari 2012

Att göra i Bangalore

För ett tag sedan fick jag en fråga här på bloggen om vad jag rekommenderade att titta på om man kommer till Bangalore för några veckor. Ja vad ska jag säga. Bangalore är ingen historisk stad men det finns ju Bangalore palace här som visar på lite roliga detaljer med historik. Mysore, en stad ca 14 mil bort, kan man åka på dagsutflykt till. Där finns Mysore Palace som är mäktigt. Även zoot sägs vara fint men där har jag aldrig varit. Marknaden jämte palatset sägs vara indiens största. En tur upp till templet på Sharmundi Hills och titta på utsikten är en bra avslutning på turen.
I Bangalore finns områdena runt commercial street om man vill shoppa indiskt. Mantri mall och Poenix mall är stora centra med moderna märken. Vill man uppleva indien på riktigt ska man till chikpet områdent och gå till city- och raja market. Även Frazer town kan vara värd ett besök där det finns en gata där bara keramiker sitter och drejar. Har inte varit där själv men ska dit innan vi åker hem.
Glöm inte kameran när du kommer till Indien för med alla färger, fruktstånd, kor, så finns det mycket att fota som blir bra på bild.
Lämplig klädsel i stan är tycker jag lite längre shorts/byxor som går nedanför knät. Jag skulle inte känna mig bekväm i ärmlöst eller i ett spagettilinne eller för urringat på dagen. På kvällen om man ska till någon restaurang eller på en söndagsbrunch då kan man ha en kort klänning som slutar ovanför knät men man blir utstirrad om man är för bart klädd och stirrad på blir man ändå så det är lite upp till en själv hur man känner sig bekväm. Men i de indisk kvarteren skulle inte jag gå för lättklädd.
Hoppas detta gav lite hjälp till att turista Bangalore.

3 kommentarer:

  1. Såg att Citymarket var förstörd i en brand. Glad vi hann dit. Sorgligt:(

    SvaraRadera
  2. Nej Lena. Inte Citymarket utan Russel market brann häromdagen. Tråkigt ändå.
    Åsa

    SvaraRadera
  3. Jag ska dit med min familj och undrar hur hemskt det är om min dotter går i vanliga svenska shorts?

    SvaraRadera