Besöksräknare

måndag 1 oktober 2012

Snabbmatstips

I går kväll när jag skulle laga mat så fick jag ett infall. Mamma hade skickat med mig ett paket himmelskt god korv från den tyska slaktaren på Gudmundsgården (har ni inte varit där och köpt korv så måste ni göra det. Han finns i Slöinge och gör riktigt köttig och mustig korv!). Jag har inte ett så stort frys här i köket och har inte satt igång det större fryset i garaget ännu. Därför behöver jag göra åt mat i mitt lilla frys så att jag har plats för nya grejer. Framför allt vill man inte ha massa saker där som ingen vill äta och som man därför aldrig tinar upp. Just en sådan vara hade jag: en påse med färdiga pommes frites. Jag köpte den i augusti när Oskar ville att vi skulle äta hamburgare. Jag fattar inte varför jag köpte dem för de blir alltid misslyckade när jag gör dem: de flesta blir sladdriga och äckliga, förutom några som blir svarta som lakritspinnar! Då fick jag mitt infall. Jag hackade lök, purjo och soltorkade tomater. Varvade det med de frusna potatispinnarna, fetaost, salt och peppar i en ugnsform. Hällde på lite mjölk och grädde och körde det som en potatisgratäng i ugnen. Satte folie över efter halva tiden för att slippa lakritspinnarna. Det blev faktiskt jättegott och var väldigt smidigt! Jag fick idén från att jag gör Jansson på detta sättet men det blev minst lika bra som gratäng. Tog ingen bild på gratängen och inget blev kvar att fota i efterhand heller så ni får föreställa er den i er fantasi...krämigt len potatis som står i fin balans mot sältan i fetaostbitarna och mot den sötsyrliga koncentrerade smaken i de soltorkade tomaterna. Ser ni gratängen framför er nu?

1 kommentar: