Besöksräknare

torsdag 4 oktober 2012

Tar tandfen allt, eller..?

Tar hon även sånna här??

I förrgår ringde de från tandläkaren som ligger i huset jag jobbar i. Jag hade med lite våld lyckats få in Oskar där. Nej våld var det väl kanske inte men det fria vårdvalet gör att man får söka sig dit man vill men när jag försökte skriva över honom från Majorna hit så ville de inte ta några barn då de flesta barn går uppe på Guldhedens folktandvård. Jag ville egentligen bara snabbt få hjälp att dra ut tänder på Oskar då han sedan ska få en ny svensk tandställning och när jag pratade med Guldheden så hade de 3-6 månaders kö till ett nybesök. Det kändes ju som en evighet då Oskar egentligen får all hjälp av tandregleraren och bara behövde få någon att ta ut de felaktiga tänderna. Som tur var så ringde tandregleraren till den folktandvård som jag ville få in honom hos och då var vi plötsligt välkomna dit. När de ringde i tisdags så sa de att de hade ett återbud dagen efter. Det var inget att tveka på utan att ta den tiden.
Klockan 16:20 blev vi inropade och en lite spänd tandläkare hälsade oss välkommen. Att först knipsa bort delar av den befintliga tandställningen var inget han var van vid att göra men när det gick lätt så blev han lugn och lade sedan vant bedövningen, två sprutor på varje sida i övre käken. Oskar var bedövad från överläppen och ända upp i ögonens underkant. Han satt i stolen och höll så hårt i armstöden att det såg ut som om han skulle åka värsta Lisebergsattraktionen.  Men tandläkaren var skicklig och lade först en liten bedövning och gav den stora injektionen när han redan blivit lite bedövad. Sedan tog han en mejsel och lirkade snabbt ut tanden som satt innanför tandraden. Värre att lossa var den hörntand han tog på andra sidan för den hade två rötter, men han bände och snurrade och tillslut var även den ute. Stackars Oskar gick därifrån med hela munnen full av kompresser. Sån tur var hade han varit och ätit en kebab innan tandläkaren för någon direkt matlust hade han inte och det var också svårt att tugga utan känsel och överläppsfunktion.
Med alvedon i kroppen har han klarat dagen skapligt. Han har ont i alla tänder då han inte har tandställningen kvar längre. Han är ännu rädd för att tugga men hade ätit spagetti och köttfärssås till lunch. Jag lagade potatismos (på mospotatis den här gången!!) få att han skulle få i sig maten lätt till kvällsmat. Han är duktig och kämpar på, min fina Oskar! Tillslut kommer nog hans tänder bli jämna och fina. Nu ska vi bara boka tid hos tandregleraren igen.
 

1 kommentar: