Besöksräknare

fredag 5 oktober 2012

Vart tog alla vägen?



Var tog alla vägen undrar lilla jag som sitter och väntar i garderoben. Ja det är lite tomt här i huset i Bangalore. Även om alla möblerna är kvar jag, Rani och Kumar också är här så är det vääldigt tomt.  
Man hittar små tecken på att barnen snabbt har rusat ut som ett par slarvigt upphängda badbyxor efter Jakob. Jag har på kul låtit dem hänga så precis som om han snabbt skall springa in och hämta för att för att leka med Kiran och Loyd i poolen.

Rani har ju ganska korta dagar numera eftersom det inte är så smutsigt längre och jag inte hittar på tusen uppgifter till henne. Hon får förvisso laga mer mat nu men eftersom recepten är till fyra personer så äter jag oftast samma mat i 3 dagar lunch middag och kväll. Förra veckan hade jag lasange vecka och denna blir det dillkött. Åsa gjorde ett recept häfte till Rani så nu kan hon många rätter och bakar dessutom bröd varannan dag.

Kumar stackarn han sitter oftast utanför kontoret och har väldigt tråkigt. Han saknar familjen och Åsa väldigt mycket. Vi pratade lite om nya familjer som flyttar ner och det är en ny japan och en ensam svensk. Han var ganska tydlig med att han helst vill ha en familj så att han får köra bil och inte bara sitta vid kontoret. Han handlar lite år Rani men hon suckar lite för han ringer alltid flera gånger från affären och ställer frågor. Helst vill hon att jag handlar på väg hem från jobbet. Innan var det alltid Åsa som fick alla samtal om exakt vilken mjölk var det nu igen....

Som tur är så har jag haft ganska mycket saker för mig över helgerna så det har faktiskt gått ganska bra att vara själv.

Förra veckan bestämde jag och Kumar att vi skulle till blomstermarknaden och Kumar sa att vi behövde åka senast 5:30 men jag tyckte att eftersom det är lördag behöver jag sova lite så vi åkte 06:00.
 Det är en fantastisk prakt men det är väldigt svårt att få med känslan på bild med all trängsel. Gatan utanför fylls av bönder som säljer blommor tills polisen kör bort dem klockan sju. Inne i Central Market så är det fullt med blommor och blomstergirlanger rullade som stora tunnor. Damerna som gör Girlangaren är så otroligt snabba i fingrarna så att man knappast hinner se hur fingrarna rör sig. Dofterna blandas med fantastiska lukter och dunster av förruttnelse av grönsaker och blommor som ligger i drivor där inne. Mitt i allt så har givetvis en och annan Kossa förirrat sig och står och tuggar i sig av blast. Försäljaren närmast kossan brukar förargat och helt utan resultat försöka piska iväg kossan innan den gör nummer två eller skymmer alla varor. 
     





Efter det skulle jag till fota affären för att köpa en väska så jag fick snällt vänta i stan tills de öppnade. Jag åkte till ett hotell för att äta lång lyx frukost. Jag tog en tur i Lalbagh för att fota lite blommor och träd. Det var då jag så pappan med sin dotter som hade varit och hämtat vatten. Jag tyckte bilden gav en sådan fin harmoni så jag var tvungen att publicera den.




Jag har i flera år åkt förbi ett tvätteri som ligger i en typ park eller skogsdunge mellan en stadium och en trafikerad väg. Vi har varit för trötta varje gång för att stanna men så tänkte jag att nu eller aldrig. Det är ett miniatyr av det stora kända tvätteriet i Mumbai. Männen står och and slungar tvätten mot en stenhäll mitt i stan och sedan hänger de upp alla lakarn, byxor och skjortor i parken. Undar hur rent det verkligen blir...




När vi väl kom hem så var jag tvungen att fixa med Royal Enfielden. För att kunna föra ut den så måste jag fixa massa dokument och ansöka om tillstånd. Ett var att fixa ett certifikat på godkännt utsläpp. Det måste man ha så fort man lämnar sin egen delstat och tydligen om man skall exportera en MC utanför landets gränser. Lite konstigt för då blir ju ändå Indien av med detta utsläppet så vaför bry sig. Nu kan man göra detta precis var som helst och det är datoriserat som det heter. Det kostade 35 rupies (ca 4,5 kr) så det kunde jag stå ut med. Nu tyckte han som körde in mät instrumentet i avgasröret att det inte var nödvändigt att starta Enfielden så enligt ett datoriserad vetenskaplig mätning med officiell stämpel har min hoj noll utsläpp.
Undra om jag kan registrera den som miljöfordon i Sverige nu.... 
Efter denna lördag var jag väldigt trött... /Tomas

2 kommentarer:

  1. Vad bra att du skrev ett inlägg!! Förstår att det är lite tomt i huset för alla. Vi har inte riktigt fullt här heller...
    Hoppas du hittar en ny bra familj åt Kumar. Du får skriva ett bra referensbrev.
    Bra att MC:n var så ren. Indierna är bra knäppa ibland!
    Puss

    SvaraRadera