Besöksräknare

torsdag 3 maj 2012

Vårtecken

Det är lite svårt att tänka sig att det är lite kyligt och vårigt i luften hemma när man går här och svettas i 37 gradig värme. Här känns det också extra varmt då det har regnat lite det sista så luftfuktigheten har gått upp och gör det klibbigt. (Det åskade och regnade förresten så mycket häromnatten att Oskars rum var halvvägs vattenfyllt och det gick åt 10 badhanddukar för att suga upp allt och ändå kramade jag nog ur en halv hink vatten ur dem innan vi beslutade oss för att låta handdukarna suga upp det de kunde och istället försöka somna om).
Vi gjorde ändå ett ryck på Valdborgsmässoafton att få till lite vårstämning. Det var tack vare vännen M som föreslog lite mingel med snittar och bubbel. Hon vet hur man får med mig för när det gäller mat så är jag snabb på att börja skapa i huvudet och det blev både snittar med laxröra, ägg och kaviar, brieost och räkcocktail. Lite söta fruktspett och chokladsnittar blev det också. Ett gäng trevliga människor och så gick några timmar fort. M lyckades tom få oss att sjunga "Vintern rasat". Mycket vackert! Barnen och maiden tittade förskräckt men vi sjöng för fulla muggar.

Vad vi hittade i grönsaksaffären som verkligen fick oss att känna våren nalkas var spröda, krispiga sparrisar! Ett jätteknippe. Mina kokades snabbt, vändes sedan i smör och serverades med riven parmesanost. Hade jag haft pinjenötter hade jag rostat dem och strött över. Hör ni vad gott det låter. MUMS!
Jag kunde inte låta bli att köpa mer så igår blev det vitlöksmarinerade räkor i wok med sparris, färsk spenat och morot. Även det väldig smaskigt!! Tur att jag fick lite rester så att jag nu får en god lunch!

Glad vår på er alla bloggläsare!

1 kommentar:

  1. Här har faktiskt varit bikiniväder sedan vi kom hem, Måns tycker att det är lika varmt som i Indien. Nu ska det i och för sig vara lite svalare igen men vi håller tummarna för att den prognosen inte stämmer. Du skulle älska att vara hemma nu, trädgårdsarbetet är i full gång!! Kram

    SvaraRadera