Besöksräknare

onsdag 28 mars 2012

Tokig tisdag

Vår chaufför har varit dåligt och inte kunnat jobba nu på två dagar. Om jag inte hade hört honom spy innan han åkte från huset tidigt i söndags morses efter att han kört Tomas till flyget, hade jag undrat om han inte tog sig en extra semesterdag. I bland får jag känslan att han lätt blir sjuk när "sir" är borta men det kanske inte stämmer. Han är toppenbra och jag är verkligen glad över att vi har honom och han ställer upp jättemycket för oss så jag klagar verkligen inte, men... Man vet aldrig. Att inte tala sanning här är verkligen inget allvarligt, bara ett sätt att inte tappa ansiktet. Ugadi är ju en nyårsfest och sådana kan man ju få huvudvärk efter - det vet man ju själv. Nej jag vet inte hur det låg till och jag hörde ju honom må illa redan innan festen så han var säkert sjuk.


I alla fall så blev det lite krångligt för mig. Jag fick låna K:s chaufför en timme för att åka och betala räkningar. Sedan ringde Tomas från Frankrike och hade pratat med vår bank som skulle stänga av vårt konto omgående om vi inte visade upp vårt visum. Det har vi inte gjort något år sedan vi flyttade hit men nu var det akutläge. Passen skulle också visas och Tomas förklarade att han var i Frankrike och hade passet med sig och undrade om det gick bra att vi kom på fredag eller lördag. Nej det kunde de inte säga via telefon. Kontot skulle stängas samma datum som vårt visum gick ut. Ven vi har ju aldrig visat vårt visum för er så det vet ni ju inte, sa Tomas. Men det var ändå det datumet som gällde och vad det datumet var kunde den dumme mannen i telefonen inte upplysa oss om.

"Nötter"som Lena brukade kalla dem. Det finns så många här som inte kan det jobb de har!! Man blir tokig på det!

Efter ett runt-ringande till vänner för att hitta en ledig chaufför fick jag tillslut tag i en som fick avbryta sin synundersökning för att åka med mig ner till banken. 45 minuter i bil ner till banken som bara har ett kontor nere i stan. Efter att ha hittat rätt våning och rätt person så säger kvinnan jag blir anvisad till: Nej det går inte om du inte har din mans pass med dig och era första papper från första gången när ni registrerades på foreign registration office. Ni kan komma tillbaka då din make kommer tillbaka, på fredag eller lördag!!!

Jag blev så arg att jag började att gråta. Här har min man ringt från Frankrike för att ta fråga om vi kunde vänta två dagar och det gick inte!! Ni behandlar era kunder som skräp (jag sa nog det på ett lite opassande sätt) och jag har åkt nästan en timme till ingen nytta då ni inte upplyst oss om vilka dokument ni ville ha utan bara frågat efter vårt visum. Hon gav mig sitt visitkort och bad om ursäkt men jag var så arg. Jag svär inte ofta men då kände jag att jag verkligen kunde beskriva denna bedrövliga bank med många fula ord. Sån tur var så pratade jag länge med vännen M så att jag lugnade ner mig. Den stackars lånechauffören undrade väl när jag grät och svor i telefonen.

Förra veckan drog samma bank en stor summa pengar från vårt konto för att betala Tomas kreditkortsskuld, som vi redan betalat, så det nästan inte blev några pengar kvar på kontot! Det tog dem en vecka att rätta till sitt misstag och det tog Tomas flera arga telefonsamtal! Han fick fem olika besked av olika personer hur många dagar innan sista betalningsdag (som man ju för sjutton trodde var just sista dagen att föra över pengarna) som man måste föra över pengarna. Det kan vara allt ifrån 1 till 6 dagar innan!!?! Nötter!!!

3 kommentarer:

  1. Vilket STRUL! Jag skulle ha blivit skogstokig. Hatar sånt där strul. Vi strular med alla dokument som ska visas när vi kommer till USA varje gång vi reser och det händer ju en del. Vi har förklarat för företaget att de måste se till att snabba upp processen med våra green card så vi slipper alla visum och Letter of extension Notice och fan hans msoter. Och visst händer det saker när mannen är borta. Alltid!

    Gråt och svär du! Om du kunde finska så kanske det skulle hjälpa lite. Då är ordet "nötter" ett milt ord...

    SvaraRadera
  2. Tack Taina! Jag kanske skulle lära mig lite finska... Svordomar låter bra på finska!
    Trodde ett tag att vi skulle träffas här i Indien men du håller dig kvar i USA har jag förstått.
    Åsa

    SvaraRadera
  3. Kära vän! Härligt att du kan bli så arg som jag skulle ha blivit. Det är underbart att kunna sätta sig in i din situation. Jag kan verkligen KÄNNA hur du hade det där på banken. Undrar just vad jag hade sagt..........Detta är en av de saker jag inte saknar med Indien. Det finns mycket jag saknar, men dessa nötter som sitter på fel plats kan jag sannerligen vara utan. Det var ju alltid så att man hade med sig fel papper eller nåt annat strul. Minns alla telefonsamtal när de dragit dubbelt köp på Landmark. Jag gick segrande ur den striden, men det tog tid och kraft. Stå på dig!! Kram från mig

    SvaraRadera