Besöksräknare

onsdag 18 januari 2012

En ayurvedaupplevelse

-Ska du med på en ayurveda konsultation, frågade vännen M.
Klart att man hänger på! Det lät ju jättespännande. Efter att ha åkt i 15 minuter rakt ut på landet så dök plötsligt vårat mål upp: ett ayurvediskt sjukhus. Det såg verkligen inte ut som ett vanligt sjukhus. Mera som ett ställe för avkoppling. Vackra, låga träbyggnader med träsmyckningar som spetsmönster på kanterna. En damm med fiskar omgivet av stenbänkar och vackra blommor. En fridfull stämning och en tystnad som man inte hittar inne i Bangalore.
Efter lite väntan fick vi träffa en doktor och hans två assistenter. Han förklarade lite övergripande om vad ayurveda är. För er som inte vet så är ayurveda en indisk läkekonst som lite förenklat går ut på att kroppens energier ska vara i harmoni med varandra. Man ska leva hälsosamt och beroende på vilken energibalans man har, så får man förhållningsregler om hur man ska upprätthålla denna balans.
Vi fick sedan börja med att fylla i ett självskattningsformulär som innehöll frågor om allt från vår kroppsbyggnad, våra kroppsfunktioners aktivitet samt hur vi tänker om olika saker. Efter mycket frågor om krämpor, ett blodtryckstest samt någon slags tryckande pulsmätning fick vi sedan reda på vår dosha (finns tre olika). Jag hade Vata som primär dohsa och pittha som sekundär. Vata står för luft och rymd. Pittha är eld och vatten. Den tredje, Kapha är vatten och jord. Nu tror ni jag är jätteinsatt men det är jag inte. Jag fick läsa lite på Wikipedia för att förstå lite av det där.
Doktorn hade nog lite svårt att tolka mig för dels sa han att han gillade M mer (ja, exakt så sa han!! Konstigt att säga!) och sedan började han titta på mina händer och min handstil. Han sa att jag bär på en sorg (??) som jag ska släppa (har faktiskt ingen aning) och att jag har helande händer. Okej, jag har ju ett vårdande yrke så det kan ju vara bra. Jag behöver värme för en Vata är kall så Sverige ansåg han inte vara bra för mig att bo i. Bangalore var perfekt med varmt väder men inte för varmt. Jag skulle inte äta kall mat och inte dricka kallt. Sån tur var så gav han mig inga matrestriktioner (M skulle undvika kött, starka kryddor och skaldjur) för jag gillar ju all typ av mat! Det vi egentligen blev rekommenderade till båda två var yoga. Jag har faktiskt inte provat det ännu så jag ska ge det en chans i vår. Jag får väl prova...
Får väl köpa mig lite fler varma tröjor på Tommy Hilfigerrean (inga problem!) för att klara av att bo i Sverige.
Jag vet egentligen inte riktigt vad jag tror om den här ayurovedan. Det tar 5,5 år att utbilda sig till en ayurvedadoktor och utbildningen är under statlig kontroll men jag kan inte riktigt hjälpa att det kände lite som att gå till en spågubbe som läste ens handlinjer. Jag tror att det finns olika sätt att se på hälsa och sjukdom och jag gillar att höra hur andra tänker. Det kan göra att man funderar över sånt man inte har tänkt på tidigare. Skulle behöva veta lite mer om dess sjukvårdande behandlingar för att bedöma om de känns vettiga eller inte. Jag tror ändå att en dag eller helg i denna avkopplande miljö kan vara riktigt helande för en stressad själ. Själv ska jag ge yogan ett försök. Kanske den är en tillgång för mig. Det var ändå en intressant upplevelse och även en billig sådan. Efter två timmars analys fick vi betala 200rs (knappt 30 kr) för besöket. Det var det ändå värt ändå!
Bild från AyurvedaGrams hemsida: www.ayurvedagram.com

1 kommentar:

  1. VA!! Är det inte bra att dricka kall dryck!!? Det har vi ju ALDRIG hört tidigare!! ;)) hälsa Maria att jag har ett bra recept på en ayuveriskgryta, inget kött i den och otroligt dryg ;))) kram

    SvaraRadera