Besöksräknare

onsdag 25 januari 2012

Comforting Vata-frukost

För ett årsedan köpte jag en kokbok enligt ayurvedaläran. Då förstod jag inte så mycket av den och har därför inte använt den. Men nu, efter vi besökt den där mysko doktorn förra veckan så börjar jag förstå lite vad det handlar om. Enligt boken skulle Vata-personen (som jag ansågs vara) äta varm, gärna kryddig mat, "comforting food" - visst låter det gott och mysigt! Inspirerad av boken tänkte jag att jag nog skulle försöka börja dagen enligt kokbokens frukostalternativ. Hittade ett recept på "semolina porridge". Med detta lärde jag mig att semolina är mannagryn, i alla fall enligt vissa källor på internet. Lärde mig också att det här heter "rawa" och finns i varenda affär. Inte hade jag behövt smuggla in en påse med mannagryn som sedan varit så heliga att den inte använts!!
Åter till frukosten. Enligt receptet skulle det tillsättas socker, mjölk, stötta kardemummakärnor och hackad mandel. Man skulle äta det som det var (torrt, utan mjölk på) men man kunde ringla lite sirap ovanpå. Jag tog min grötskål och satte mig, beredd på en mysig,"compforting" stund men blev grymt besviken. Gröten var ju otroligt söt även utan ringlad sirap ovanpå!! Den var väldigt mättande och kändes som en stor tung klump i magen, inte som den varma bomullskänsla jag hade förställt mig. Efter lite mer än hälften var uppätet så gav jag upp. Var proppmätt och hade magknip. Kanske skulle man ha mjölk på ändå...eller kanske min yoghurt med granatäpple inte är så fel för min mage i alla fall. Jag vet inte vad man ska säga om den här ayurveda dieten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar