Besöksräknare

fredag 22 oktober 2010

Sjöjungfru-sari

Färgåtergivningen är fel i bilden. Jag kan inte fixa till den men den blåa färgen är mer grönblå och lite mörkare än här.

I tisdags var vi på spännande shopping. Vi var tre tjejer som åkte till stadsdelen Chikpete där det fanns mängder av sari affärer. Det kändes som att det var hundra affärer på varje gata. När man köper sari så köper man ett ca 5-6 meter långt tyg. I ena änden finns dekorerat till ärmar och liv. Av det syr man upp en topp som ofta slutar strax över kärlekshandtagen, så de väller över kjolkanten om man är välnärd. Resten av tyget ska man svepa och vika runt sig. Man behöver då en ganska figursydd underkjol med dragsko i midjan som man knyter åt hårt för sedan stoppar man ner tjoltyget i den. Gör man inte det bra så kan man tappa hela härligheten!!! Jag får nog be min maid att klä mig. Vännen M sa att man även kunde bli klädd på spa:t på klubben. Vi får se hur jag gör men jag vill också lära mig hur man gör själv. Tappar man den bör man ju kunna sela på sig den igen.
Orsaken till detta inköp är att vi ska gå på India Night, en välgörenhetstillställning som Overseas Woman Club ordnar. Tanken är att jag även ska vara med och dansa bollywooddans där, men jag just nu kan jag ju knappt gå - men det är en månad kvar. Mycket kan hända på den tiden.
Nu gäller det bara att hitta ett fint smycke till sarin.

3 kommentarer:

  1. Åhh vilka härliga tyger!! Tänk att ha så många fina tyger på jobbet och göra ett rum som taget ur Tusen och en natt!!

    kram syrran

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker sari, och vilken rolig tillställning du ska gå på! Hoppas att ditt ben blir bra fort! På syrrans bröllop lånade jag en sari hon köpt när hon var extra mager (ska sägas att jag dessutom väger tio kilo MER än henne) och saritoppen var så liten att den gjorde ont. Vimals mamma envisades med att vi skulle sy om den fastän jag hellre köpt en ny top, men det var inte läge att säga emot, helt enkelt. Hon sydde ut den, men den var fortfarande för liten... det var bara att ta små andetag hela dagen, för hade jag tagit ett enda djupt andetag hade den där toppen spruckit! Hoppas att din saritop är bekvämare än vad min var. ;-)

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga färger du kommer säkert att bli jätte fin. Kram Lena N

    SvaraRadera