Besöksräknare

söndag 17 oktober 2010

Pudja för Royal Enfields


Idag har det varit aktivitet i Whitefield. Just nu firas det Dussehra och Kjell kom på sent i fredags kväll att vi givetvis måste göra en pudja (välsignelse) för våra Royal Enfileds. Dussehra är en festival där man bland annat välsignar alla redskap, verktyg och maskiner för att de skall hjälpa till att ge stå en bi under året.
I morse försökte jag ringa ihop gänget. Det som verkat vara en god idé i fredags natt fick inte samma gensvar idag. Kjell var hyfsat lätt övertalad men Patrik var mer tveksam till en början. Jag hade dessutom en kollega som fick agera barlast i Kjells sidovagn för den går stabilare om någon sitter i den. En uppgift som Lennart klarade galant eftersom han är från Orust :). Kändes också bra att vi samlade alla Berntssons i ett fordon. Hur som helst så kom min chaufför imorse och jag förklarade att han fick hjälpa till med att köpa alla saker som behövdes. Kumar var ganska bestämd på att den behövde tvättas först så det började han med innan vi kom iväg. Kjell tvättade sin hoj själv och Kumar kollade av Patriks så att den var OK också under tiden Patrik åt upp filen..
Med Kumar i bilen så åkte vi i procession mot blomsterförsäljaren. Där fixade Kumar blommor och lime till våra RE. Sedan åkte vi upp till ett Ganesha tempel som låg precis jämte vägen. Vi fick köra upp och ställa oss jämte varandra. Munken började med att smeta streck på hojen på några strategiska punkter som skärmarna, lampan, hastighetsmätaren och ljuddämparen. Ljuddämparen fick dock ett väldigt snabbt och kort streck för den var nog lite varm. Därefter gick han med rökelse runt hojarna, sedan en bricka med metatabletter med eld så det kom lite svart rök och klingade i en klocka. Sedan skulle man lägga lite pengar på brickan, stå barfota och andas in metatablettens rök tre gånger. Därefter så drämde de en kokosnöt i gatan så den sprack. Jag försökte få Kumar att efteråt berätta vad alla symbolhandlingar betydde men tyvärr så brast hans engelska lite så jag tror vi får prata med maiden imorgon istället.


Cermonin avslutades med att man lägger en lime under varje däck och så kör man över dem.
Det var väldigt intressant att vara med om detta. Detta är oerhört viktigt för de flesta Hinduer och något man gör med sina viktiga redskap för att det skall ge välgång under året.
Givetvis så fick jag ett bevis på att Pudjan är avklarad och om nu hojen går sönder eller krockar så borde jag kunna gå tillbaka till templet för att få tillbaka pengarna. Klart mycket billigare än traditionell försäkring för totalt med blommor och tempelavgift så gick det på 120 rs( ca 20SEK).


Turen avslutades med att trion åkte till Vartur för att köpa frukt på marknaden. Vi var en ganska stor attraktion med tre Royal Enfield och speciellt med Kjells sidovagn. Det kom en gubbe och pratade lite om vår MC's och såklart mest om Kjells. Han hade själv en väldigt sliten RE. Vi trodde den var från sjuttiotalen men dnt visad sig vara från -98. Generellt är ju Indier väldigt sociala och gästvänliga och vill prata. Vi var framme och tittade lite på hans och hur han lastade den med en stor säck med ris. Jag tog kort på en herre med sina höns som han sålde. Genast viftade han bort alla runt omkring så att jag skulle ta ett kort till där han stramade upp sig. Alla är alltid väldigt stolta där man tar kort. Jag tyckte dock kortet där han ligger lite relaxat är finare så jag lade ut det istället.


En lyckad förmiddagstripp och jag tror Lennart tyckte det var kul att se lite mer av Indien. Vi andra tre var kanon nöjda också.
//Tomas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar