Besöksräknare

onsdag 22 september 2010

Själv är bäste dräng (..eller hantverkare)

I går kom de äntligen och började renovera vår altan. När vi flyttade hit fick vi en förlängning på altanen för att kunna få plats med utebordet. De lade ynkligt tunna träplankor jättetätt, spacklade alla skarvar och målade sedan med täckande färg. Det tog en dag så hade allt spruckigt upp. Spacklet och färgen lossnade när träet rörde sig. Golvet såg ut att vara 20 år på en månad.

De var här förra veckan och skulle kommit i fredags efter fyra, sa de! Det förstod man ju med en gång att det inte skulle bli så. Vem kommer att vilja börja jobba så sent! Plötsligt ser jag en liten pojke (ja han var nog vuxen, men ynkligt liten var han) flytta på krukor och möbler på altanen. Han hade med sig nytt spackel. INGET SPACKEL, sa jag. (det heter Paddy har jag lärt mig nu). Kommunikationen gick inte bra(pojken kunde inte ett ord engelska) och jag fick chefen hitskickad istället för att göra upp om hur arbetet skulle utföras. Vi var överense om att all gammal färg skulle bort och golvet tvättas av innan målning. Pojken började skrapa golvet med en liten metallbit. Jag gick och åt lunch. När jag slängde ett öga ut på altanen så håller han på att måla! Utan att ha tvättat och skrapat. Man blir så trött. Man måste bli arg här hela tiden då man inte kan lita att de som ska göra ett jobb vet hur man gör. Jag stoppade målningen och frågade genom maiden varför han inte tvättat och skrapat. Han svarade inte. Hade inte hans chef sagt till honom att göra det? Jodå, det hade han.... Pust. Vad ska man göra.

I morses när färgen torkat ägnade jag en timme åt att skrapa bort all färg och tvätta bort all spackel och all smuts från krukorna. Så nu kan de komma och byta de trasiga brädorna som termiterna ätit upp och måla färg på resten. Får se när det blir gjort och hur länge det håller...

2 kommentarer:

  1. skulle inte någon komma och kolla på det redan när vi var hos er, dvs i april!!? Hoppas det blir bra nu för det såg ju verkligen trist ut när vi var där och det var ju ett tag sedan!
    kram syrran

    SvaraRadera
  2. Sitter här och småler. Saknar inte just den delen av Indien. Här är carporten färdigbyggt och det blev rätt, snyggt och klart på tid. Det sved dock i plånboken men värt varenda öre.
    Kram Mia

    SvaraRadera