Besöksräknare

fredag 3 september 2010

Begränsad mobil

För snart två veckorsedan köpte jag denna lilla manick som jag nu skriver på. Det är en iPhone! Den är inte den senaste modellen (den har förresten inte kommit hit till Indien ännu) men den kostade en lite slant ändå. Jag har aldrig varit speciellt pryltokig vad gäller teknikprylar, men denna telefon är mer än en telefon, det är en minidator. Vår stationära dator har precis pajat igen så alla slåss om den bärbara datorn. Tur att jag har min nya mobil!
När jag köpte den blev jag lovad fritt internet i ett år. De hjälpte mig att registrera telefonen och det
skulle sedan ta en vecka innan jag hade internet. Nu har det gått två veckor och jag har fortfarande inget nät. Det snabbaste sättet att få hjälp är att ringa till kundservice men det är så svårt att förstå den indisk-engelska dialekten ibland så jag tänkte att jag åker till ett av telefonbolagens kontor istället. Väl där var det fullt med folk som väntade på hjälp. När jag tillslut beskrivit mitt problem så såg biträdet lite förvirrad ut och ringde sedan till kundtjänst. Sedan räckte han över luren till mig! Tell him your problem, sa han. Så istället för att jag satt hemma i lugn och ro och pratade med kundtjänst - stod jag nu halvvägs lutad över ett bord i en jättestökig lokal och försökte höra vad personen i andra ändan sa. Jag uppfattade det som att jag har två möjligheter: antingen att hämta ett papper från Volvo (som äger simkortet) och åka tillbaka och lämna in det på kontoret, eller att bara maila till airtel(telefonbolaget)?! Inte riktigt jämförbara åtgärder tyckte jag. Nu har jag mailat....och fått tillbaka mitt mail. De förstod inte mitt mobilnummer för jag hade inte skrivit det i en följd utan med några blanksteg på ett par ställen i numret.
Vi får väl se hur det här slutar. Ännu kan jag bara använda internet när jag kopplar upp mig mot vår egen server.

1 kommentar: