Besöksräknare

måndag 13 september 2010

Mössjakt

För en veckasedan såg Oskar en mus springa från vårt gästrum till köket och mycket riktigt satt det en pytteliten musunge (ca 3-4 cm lång), under kylskåpet. Med gemensamma krafter sopade vi ut den genom köksdörren. Dax att köpa musgift. Små sockerbitar med gift lades ut i gästrummet och i köket. Tyvärr försvann de undan för undan. Igen såg Oskar en mus går bakom gardinen vid matplatsen. Denna var större men lyckades gömma sig i en byrålåda. Tomas var och golfade så jag och barnen lyfte ut byrån på altanen och då stack musen iväg. Nu måste fällor köpas så idag stack chauffören iväg på musfällejakt. Han köpte riktigt rävgift som man var tvungen att använda handskar när man placerade ut det. Jag hade väntat mig en gammal hederlig musfälla men han kom med en märklig variant som bestod i en kartongbit med starkt lim som luktade jordnötter. Jag tänkte att vi får köpa en riktig fälla i morgon, men så började Tomas titta i gästrummet. Det såg verkligen ut som att vi hade gäster där. Han började plocka ut alla lösa saker och alla blev intresserade och ville vara med (ja, jag hade gärna avstått men det var visst inget alternativ...).

När han började lyfta i kartonger som stod ovanpå garderoberna var det plötsligt något som snabbt klättrade nerför gardinen jämte garderoben! Vi andra hämtade varsin borste, dörren stängdes om oss och spänningen steg. Vi skulle slänga en hink över musen tyckte Tomas, så vi stod där med borstar och hinkar. Vi försökte försiktigt peta så att musen skulle springa fram, varpå musen sprang rakt emot oss, förbi oss och runt oss och in under soffan igen. Vi stod där som förstelnade och kände oss som stela jättar som inte ens hade hunnit reagera! Hur sjutton skulle vi kunna lägga en hink över den!?! Men då lade vi ut den lilla kartongbiten och snart satt musen fast med alla fötterna i limmet. Nu hade vi en kartongbit med en levande mus på!!! Den dog ju inte av att sitta fast med fötterna! Sån tur är så klarade Tomas att slå till den i huvudet med en skruvmejsel och den dog med en gång.

Nu hoppas jag bara innerligt att det inte finns flera för Tomas åkte till Kina för en stund sedan och jag vill inte ta hand om fler kartongbitar med möss på!!!

4 kommentarer:

  1. Vilken tur att inte jag inte upptäckte någon sängkompis vid mitt besök. Ni får jaga bort alla små möss tills jag kommer igen. kram mamma

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar historia! Hur kommer man på att fånga möss i klister? Förr fångade man ju flugor i klisterremsor här, men tom. det betraktas väl nästan som djurplågeri. Vi har som tur är en katt som musfälla! Kram Birgitta E

    SvaraRadera
  3. Mamma - det verkar som ditt rum är ledigt igen! Inga musbajsar på flera dagar. Ingen ny mus i klistret!
    Birgitta - Jag tror de tycker att klistret är humant. Men chauffören har stora råttor i kattstorlek vid sitt hem. De brukar han slå ihjäl med en påk, sätta fast i ett snöre och mata fåglarna med. Riktigt äckligt! Råttor är INTE heliga.

    SvaraRadera
  4. Din beskrivning i all ära, men Jakob vinner med sin utförliga beskrivning i telefon av Thomas på musjakt med sopan! Roligaste jag hört på länge :)Kram & tack för trevligt sällskap igår./Lena

    SvaraRadera