Besöksräknare

måndag 6 september 2010

B.I.A.

Bad Indian Day har det varit för mig idag. Jag vet inte riktigt varför, för jag inledde dagen med ett jättebra gympapass. Men redan tidigt i morses kände jag det. En nedstämdhet som bara gör att tårarna kommer. Kanske beror det på att det är måndag.... men mer troligt beror det på att jag är så långt från Sverige. Jag har inte haft många sådanna här dagar men plötsligt kan de slå till. Det är ju som min vän Lenas sa när hon fick stå ut med mig idag: Man har jättefina vänner här, men man längtar ändå efter familjen och vännerna hemma. Vad som ändå är skönt här är att alla vet hur man känner sig och alla försöker hjälpa till för att man ska se ljusare på tillvaron igen.
Vi satt och pratade idag, Lena och jag, och kom fram till att indientiden ändå har haft sina fördelar: Man har kommit varandra närmare i den lilla kärnfamiljen. Man har fått fina vänner som man aldrig hade träffat annars. Men man har också fått en annan kontakt med dem där hemma - att vara tvungen att uttrycka sig i skrift, såsom i mail och chattande, gör att man säger andra saker än man skulle gjort då man ringer och pratar. Man lär känna en annan sida av personerna. En del har man till och med mer kontakt med nu än förut.

Det ligger någon slags sorg i sådanna här deppdagar. Man sörjer sommaren som nu är över och fina saker man gjort. Man får ha någon sån här dag någon gång ibland, mendag får nästa man rycka upp sig igen, för livet är ju ganska spännande i alla fall!

5 kommentarer:

  1. Var rädd om din känslighet! Den är gåva både melankoliska och sorgsna dagar och då energin puttrar och glädjen tränger igenom.
    OCH - jag tycker mycket om att följa ditt bloggande och få en snabb kontakt på Facebook. Så hade vi det inte förr...
    OCH och jag saknar er!
    Stor kram
    faster L

    SvaraRadera
  2. Tack Lena för din fina kommentar! Jag tycker också det känns jättekul att byta lite vardag via fb-chatten. Kram Åsa

    SvaraRadera
  3. Det är en självklarhet att finnas där för en ledsen vän. En annan dag är det jag som behöver tröst. (Tur också att vi har Alfie med sitt kravlösa leende som piggar upp den ledsnaste själ :) Kramis Lena

    SvaraRadera
  4. Skönt att du kan skriva så öppet om de känslorna som kan kännas så svåra ibland... du kan ju faktiskt sätta ord på dom. Livet går upp och ner...ömsom vin och ömsom vatten...efter regn kommer solsken, listan kan bli lång./(gamla Hållö-fröken ev@

    SvaraRadera
  5. älskade syster!! Vi saknar er något enormt!! Men i morgon bär det av till biblioteket och då ska det lånas indienböcker så vi kan planera våran resa till er! Förstår precis hur du känner dig, fast jag är i Sverige. Du fick peppa mig hela förra hösten, här kommer pussar och kramar från hela familjen!! /syrran

    SvaraRadera