Besöksräknare

torsdag 18 februari 2010

Surdegsbröd



Hurra jag lyckades!!!! Äntligen fick jag till en surdeg som funkade. Brödet blev inte så luftigt som jag skulle velat med det är en början. Kanske blev jäsningen stressad av det varma klimatet här och hade inte tid att utvecklas helt? Nu har jag i alla fall en liten suris i en burk i kylskåpet. Honom ska ska jag mata och få att trivas. Då kanske det blir lite fler luftblåsor i brödet nästa gång.
Nu ska jag äta två härliga smörgåsar med svensk cheddarost och paprika till en mugg kaffe. Mums!

5 kommentarer:

  1. God morgon!
    Ditt bröd ser hellyckat ut!- och nog är det väl små lufthål i det? Hoppas det smakade gott! Har just ätit frukost med Fazers dinkel-frökusar - med herrgård och paprika och starkt kaffe. Inte så dumt det heller.
    Roligt att se alla bilder från Hampi. Mycket är lika Tamil Nadu vad jag kan se av vägar, transporter, handel, tempelområde - och elefant.
    Hälsa alla! Stor kram! Lena

    SvaraRadera
  2. Lena - Din frukost lät smaskig den med! Tamil Nadu har jag inte läst in mig på men du kan säkert ge mig mer information. Kanske är den skumpiga vägen inte lika lång som till Hampi?
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  3. Härligt att se ett så fint bröd. Själv har jag en omgång Drottningholmslimpa på G efter bokens recept. Fungera fint men skall jag vara ärlig hade jag stora problem att få till en bra suris innan jag gjorde som det stog i boken. Nämligen att använda sig av grovt rågmjöl. Men det vara bara i starten. Efter ett tag fick jag en av komma att leva på vetemjölspecial.
    Nu blir väl Thomas lite eldsen på mig att jag kommenterar ditt brödbak och inte husets el-installationer :-)

    SvaraRadera
  4. Oj, jag blev visst lite mer anonym än jag tänkt mig, sorry!
    Hälsningar,
    Åslund

    SvaraRadera
  5. Fint bröd! Låter som en god frukost. Claes hade med sig lite gott svenskt pålägg till oss och skogaholmslimpa+hönökaka. Barnen var lyriska i tisdags morse (och jag med) Kram

    SvaraRadera