Besöksräknare

tisdag 16 februari 2010

Paket




Titta vilket fint paket vi fick av pyssliga systern! Kolla in den lilla rastaängeln. Hans flörtkulehuvud har blivit alldeles platt i ansiktet i resväskan. Han får mig att tänka på Bee Gees....



Och inuti paketet låg boken som jag tänkt köpa så länge men som inte kommit ut förrän vi lämnat Sverige: en bok om surdegsbröd skriven av en kille som heter Martin. Han började baka bröd på fritiden och fick ett brinnande intresse för surdeg, vildjästar och stora mustiga bröd med hård skorpa och segt, underbart innehåll. Jag hittade honom via hans blogg "Pain de Martin" av en slump. Jag blev så inspirerad av hans trevligt skrivna blogg med alla berättelser om lyckade och misslyckade brödbak, att jag smittades av hans entusiasm och blev lite surdegsfrälst. Om ni inte varit inne på hans blogg så rekommenderar jag den varmt!!!

Efter denna present har jag åter gjort ett försök att starta en surdeg. Jag har försökt tidigare både med äpple, yoghurt och honung som starthjälp, men det har möglat varje gång. Något som inte finns här är rågmjöl och det blir ingen riktig kraft i surdegen utan råg. Vi får se nu om jag med jäst som startmotor kan klara att göra en surdeg på bara vetemjöl och grahamsmjöl (eller vad nu "whole wheat" är). Ännu så står den så fint och bubblar i köket. Vi får se hur den klarar natten.
God natt alla vänner. Glöm inte kolla in Martin om du är surdegssugen.
/Åsa

2 kommentarer:

  1. Vilket vackert paket. Lustigt - läste just om den surdegsboken någonstans (nätet?) och då tänkte jag på dig och dina surdegar :) Kram

    SvaraRadera
  2. Lena - Ja det är han som fått in mig i surdegsträsket!
    Kram Åsa

    SvaraRadera