Besöksräknare

onsdag 11 maj 2011

Nybroderat



Här ska ni få se vad jag har gjort idag! Broderat ett "om" märke på en tygbit som så småningom ska bli en väska. Jag var med för första gången i en grupp som jobbar med att samla in pengar till det projektet som jag besökte i slummen för några veckorsedan. Gruppen träffas väldigt nära där jag bor och då får man ta med sig broderi som man kan sitta hemma och pyssla med. Det var riktigt kul för man kunde bestämma mönster själv och sedan välja tyger och broderigarn. Jag fick efteråt åka och köpa en broderiram att spänna upp det på. Köpte också sex trådrullar och tre nålar och det hela kostade 64 rupie (ca 10 kr - otroligt lite!).

Vet ni förresten vad "om" eller "aum" som man egentligen skriver det, är? Det är det heligaste i den hinduistiska religionen. Varje bön börjar med detta tecken. Det symboliserar världssjälen, Brahman, treenigheten i hinduismen. (har jag nu läst mig till på olika källor på nätet). Fint blev det i alla fall i blått garn på rostbrunt tyg! Det blåa blommiga tyget ska användas som dekorationsband på väskan. Fler väskor ska bli till så småningom.

2 kommentarer:

  1. Väldans fint. Brodera kan jag hyggligt,men när skulle jag ha tid med det. A kommer bara att tro att ringen är en leksak. Jag kanske får köpa en av dina väskor istället....Kram L

    SvaraRadera
  2. Det ser superfint ut : )
    Hoppas på att jag också får till det...
    annars får jag väll skämmas ; )
    Kram Arianne

    SvaraRadera