Besöksräknare

lördag 7 maj 2011

Klarar jag trycket?

När jag skulle ner och värma lite lunch idag till mig och Jakob så fanns det naturligtvis ingen ström i huset. Då vi bara hade olika rester som totalt hade krävt 4-5 kastruller för att värma, fick jag syn på mitt senaste inköp: en tryckkokare! Jag köpte den för flera dagar sedan men har inte använt den ännu då den saknade instruktionsbok - så klart!!! Naturligtvis var jag tvungen att åka en gång till till affären och få en. (Jag tänkte ändå så långt att jag kollade efter en manual i kartongen innan jag skulle betala, lite har man ju lärt sig, men det som jag trodde var en manual visade sig vara en bok om var i Indien som man kunde lämna in kastrullen på service.)

Rostfri, inte aluminium. Bara ca 500 skr


Mamma har haft en tryckkokare som hon någon gång emellanåt plockade fram när hon skulle koka grytor. Jag kommer ihåg att det var lite farligt med den där ångan men ändå lite häftigt när kastrullen visslade och pyste.

Här i Indien finns minst en tryckkokare i varje hem. Jag antar att det är ett sätt att spara gas/ström då den kräver kort koktid, men också ett sätt att laga sega hönor och getter med möraste resultat.



Man skulle visst provköra den med bara vatten men jag slängde i lite kycklingbitar, lök, basilika, portvin och chilisås och efter sex pirriga minuter då den fräst och pyst, så fick jag faktiskt fram riktigt god söt-stark kyckling! Efter lite avkylning så vågade jag öppna locket. Jag var lite skraj då vännen L lyckats pricka taket med sina kokta potatisar som hon öppnade lite tidigt. Potatis är nog annars perfekt att koka i tryckkokare då potatisen här kan ta uppemot 40 minuter ibland. Det får jag testa nästa gång!

2 kommentarer:

  1. Så bra det verkar ha gått. Ja, potatismos i taket var ingen hit.......Förklarade för Anthu vilken typ du köpt och då sa hon "that type is a little more difficult to handle.." Det vågade jag inte säga till dig....Kram

    SvaraRadera
  2. Inga problem! Har nu kokat potatis och det gick jättebra. Jag fattar nog inte vad som är svårt.. Du får fråga Anthu!
    Kram Åsa

    SvaraRadera