Besöksräknare

måndag 21 februari 2011

En härlig resa

Vi var uppe tidigt på fredagen den 11 februari - klockan 04:00 ringde väckarklockan - för att sedan sitta och halvsova på flygplatsen några timmar då planet var försenat! Om maken hade haft koll på sina sms hade vi kunnat stanna ett par timmar i sängen stället!

Här är en bild på Jakob som tappade en tand det första han gjorde när vi kom till Dehli. Ser ni hålet där tanden suttit i högra sidan av tandraden?
Förseningen gjorde att vi fick korta ner guidturen i Delhi lite men vi fick ändå se fantastiska grejer. Vi började med att se Qutab Minar, en minaret som började byggas 1199. Den var 72,5 meter och var fint dekorerad. Hela området bestod av historiska byggnader med bla en moské och även ett tempel.

Sedan åkte vi och såg Humayun's Tomb. Stormongulen Humayun hade verkligen en vacker grav som hans hustru hade gjort till honom. Det var den första trädgårdsgraven i Indien och den var mera som ett palats med en pampig trädgård än som en grav. Den var en förebild till Taj Mahal men var byggd av rosa sandsten. Sedan såg vi stora fina regeringsbyggnader från vår lilla minibuss. Efter hotellincheckning gick vi till hotellrestaurangen för att få oss lite mat men vi gick därifrån igen då det var en källarlokal utan fönster, utan gäster och utan rättigheter. Tråkigt. Vi letade på den dammiga gatan efter bättre matställe men det slutade med hämtpizza i vardagsrumsdelen på hotellsviten där vi kunde mysa allihopa och även få oss ett glas vin. Dagen efter när jag råkade titta ut genom hotellfönstret såg jag att på andra sidan hotellet hade det funnits ett jättestort affärscentrum med affärer, Hard Rock Café och massa annat!! Och vi som gick omkring på bakgatan!

Sedan bar det av till Agra. Med minibussen kom också en chaufför och en springpojke vars uppgift var att serva chauffören med diverse saker, hjälpa till att backa, öppna dörrar mm. En guide hade vi också som följde med oss hela tiden, så vi var nio personer i bussen totalt.

Efter en lång bussresa o kaosmorgontrafik nådde vi efter lunchtid Agra. Där började vi på Agra Fort som var byggt i röd sandsten vid floden Yamuna. Fortet påbörjades redan på 1100-talet men byggdes ffa på 1500-talet av mongulfurstun Akbar. Den hade en imponerande storlek. Härifrån hade man en vacker utsikt över Taj Mahal. Ett av rummen var byggd i vit marmor och här satt Shak Jahan (barnbarn till Akbar som lade en stor del av sin förmögenhet på fina byggnader, bla a Taj Mahal) fänslad av sin son Aurangzeb. Han satt här i 23 år med utsikt översitt mästerverk Taj Mahal.

Sedan åkte vi till Taj Mahal. Efter ett indiskt(läs: helt idiotiskt) kösystem där männen gled in på två minuter och vi kvinnor fick stå i kö en halvtimme(!) så kom vi äntligen in. Mamma hade en fransyska som stod och tryckte sina bröst mot hennes rygg hela tiden. Ansträngande. Ett tips om ni ska hit är att inte ta med något mer än kamera och lite pengar. De kollar alla väskor. En japan hade en nallebjörn som de kollade 10 minuter då den pep i metalldetektorn!
Taj Mahal var magiskt. I helt vit marmor såg det ut att sväva för att sedan bli mer guldfärgat ju mer solen gick ner. Tyvärr hade vi lite för lite tid där och kön för att gå in och se på de båda gravarna var otroligt lång så vi tittade bara på utsidan. Tur att det ändå är utsidan som är den största attraktionen. Otrolig design och väldigt lyckad stilkombination att blanda persisk, turkisk, islamsk och indisk arkitektur till en strikt symetrisk men ändå smakfullt dekorerad helhet. Taj Mahal byggdes av Shak Jahan 1632-1643 till sin andra hustru, hans älsklinshustru, efter det att hon dött när hon födde deras fjortonde barn.

Tidigt nästa morgon åkte vi till Fatehpur Sikri, mongulen Akbars palats. Det byggdes på 1500-talet. Akbar var tollerant mot alla religioner. Han tog sig tre hustrur: en hinduisk princessa från Jaipur, en muslimsk fru från Turkiet och en kristen fru från Goa. I detta, och flera av de andra palatsen, fanns avkylningssystem med vatten som rann utmed en vägg och sedan utmed marken för att kyla av. Vindarna leddes sedan för att blåsa den avkylda luften mot rummen. Ett femvåningstorn var byggt för att ta vara på de svalkande vindarna och ju varmare, ju högre upp flyttade man sig.

Därefter åkte vi till Jaipur, den rosa staden. Jag trodde att färgen var pga att husen var i röd sandsten men det var så att den målats rosa i slutet av 1800-talet då brittiske prinsen var på besök. Området innanför ringmuren målas fortfarande rosa vart tionde år, men det var nog några år sedan det gjordes för det kändes som om det borde göras snart igen.

Maharadjan Jai Sing II bestämde sig 1727 för att flytta från Amber Fort och göra en ny stad på slätten nedanför. I Jaipur besökte vi City Palace som ju var en yngre byggnad än de vi sett tidigare på resan men som hade några fina dekorationer och ett museum om livet förr. Vi besökte också stadens observatorium som hade jättefina, stora mätinstrument som mer såg ut som moderna konstverk. Här fanns även världens största solur, 27 meter högt, med en noggrannhet på omkring 2 sekunder! Sedan åkte vi och tittade på hur man gjorde blocktryck, hur man slipade olika stenar till smycken och avslutade det hela med en titt på Maharadjans sommarbostad som var upplyst och låg mitt ute i vattnet. Därefter åkete vi tillbaka till hotellet dår vi gick upp på takterassen och åt goda. Denna dag var väldigt tursam vad gäller att ingå äktenskap och det var nog fyrverkerier från 4 -5 olika bröllopsfester under kvällen.

Så var vi då på sista dagen och i dag var det frukost redan 6:30 för att hinna före folksamlingen till Amber Fort. Det var ändå en kö när vi kom dit lite innan åtta och försäljarna hade även de vaknat tidigt för de var på oss som iglar och ville sälja det ena hemskare än det andra!
Fortet låg en bit upp på bergsväggen och dit fick vi rida på elefant! Det var jättekul. Jakob trodde det skulle vara läskigt men ändrade sig snabbt och tyckte att våran elefanttjej som inte var fullvuxen trots sina 23 år, var väldigt gullig. Även detta palats var vackert och sevärt.

Ner till vår buss (som tyvärr bytts ut mot en sunkigare denna sista dag) kom vi med jeep och sedan var den en lång bussresa åter till Delhi och flygplatsen. Även nu var flyget försenat så vi var inte i huset förrän klockan halv ett. Tur att barnen kunde sova lite på flyget och i bussen då det var skoldag för dem nästa morgon.

Jag måste säga att jag var glatt överraskad av denna resa. Efter att ha bott här i 1,5 år så ser man mycket som är misskött och skräpigt. Att då hitta så många välbevarade byggnader med välskötta omgivningar gjorde mig glad. De flesta av de saker vi tittat på finns med på UNESCOs världsarvslista vilket jag hoppas gör att de sköts om väl även i framtiden.