Besöksräknare

fredag 18 februari 2011

Baksten gav stenkakor

Nu äntligen har jag börjat testa brödrecept från kokboken jag fick av föräldrarna. Att det dröjt några dagar beror på att jag har fixat en baksten. Ja, det kanske är fel att säga att det var jag som gjorde det då det var pappa! Vi har haft en bit granit stående på husets baksida sedan vi flyttade in. Den är utskuren ur arbetsbänken i köket där spishällen sitter. När jag så läste Martins brödbok och han pratade om att använda en baksten i ugnen, började jag googla på det och insåg att det bara var en bit granitsten som behövdes. Jag bad därför pappa om hjälp. Han satt på huk som en indier och borrade små hål i stenen och slog sedan av stenen längs den perforerade linjen. Det tog längre tid än jag trodde då granit verkligen är hårt att ta sig genom men det blev en perfekt platta för min nye kompis Glen (=ugnen).

Så igår kväll rörde jag ihop min första långtidsjäsande deg och i morses bakade jag ut det. Efter allt detta jobb (eller inte - tog kanske 5 min) tyckte man kanske att jag borde varit mer uppmärksam men tyvärr så glömde jag sedan av bullarna när jag "skjutsat" in dem i ugnen och de blev väldigt hårt gräddade. De gick ändå att äta men var knapriga som knäckebröd, gott knäckebröd! Stenen fungerade perfekt och gav en fin yta på bullarnas undersida. Nästa gång ska jag ställa tiduret!!!

3 kommentarer:

  1. Borde ju vara perfekt att göra pizza på!! Kram sys

    SvaraRadera
  2. Det tänkte jag med! Det får vi testa när ni kommer. Funkar nog lika bra med stenen på grillen. Jag kanske kan öppna pizzeria...?!

    SvaraRadera
  3. Ååå ja, gör det , Lovar att villa 19 blir stammisar:)

    SvaraRadera