Besöksräknare

söndag 26 december 2010

Efterlängtat besök i jul

Äntligen kom då då makens bror med familj! De hade redan varit en vecka i Goa och flyget därifrån var försenat i omgångar så det blev en lång eftermiddag innan de tillslut dök upp. Det var verkligen härligt att se alla, trötta efter en seg flygväntan men bruna och fräscha.

På julafton bestämde vi oss för att åka lite gokart. Man kan ju inte bara äta hela dagen. Bilen packades full och även motorcykeln fick komma ut på en tur (Tomas fram och jag bak!). Sån tur var så valde chauffören, som åkte före oss på cykeln, småvägar då det kändes väldigt osäkert att åka bland alla tutande bilar på de större vägarna.
Efter gokartkörandet åkte vi hem igen och dukade fram julmaten. Jag tror inte att det var något direkt som saknades. Hade t o m kokt räkor som blev till fyllning på ägghalvor. Laxen var från IKEA i Singapore (det finns även här men bara frusen) och sillen var från Sverige. Skinkan var från Indien. Då jag nu hittat vispgrädde från Arla(!) i en affär här så smakar även knäcken precis rätt! Efter maten tog vi en promenad. Sedan fick Tomas ett tomteuppdrag. Han tog sin Royal Enfield, vilket blev väldigt uppskattat då det är ont om renar här.
Sedan kom nästa tomte hem till oss. Det var en kärleksfull tomte som gillade handskakningar och även delade ut djupa kyssar! Sån tur var klarade jag mig, men svägerskan blev rejält pussad! Det blev lite ojämna klapphögar då våra gäster hade de flesta av sina klappar i Sverige och vi hade alla våra här, även om våra klappar var lite kluriga att dela ut. Systern hade numrerat alla klappar och skickat rimmen via mail. Problemet var bara att vissa paket hade samma nummer. Vi hade t ex tre stycken paket nr 4, men vi kunde klura ut alla utom ett som fick vänta till vi fick skypekontakt med henne. Jättefina paket fick vi av alla! En väggalmanacka med kort på småkusinerna kommer att bli en fin ersättning för kungafamiljen. T o m Jakob var nöjd med julklapparna "Jag som alltid brukar vara missnöjd", sa han väldigt insiktsfullt.

Då alla var proppmätta blev det ett lite färre antal rätter som dukades fram på kvällen. Det blev en Jansson, revbensspjäll som grillades till på utegrillen och en tomatsallad.
Vi hade en riktigt mysig och lugn julafton vilket jag hoppas att ni också hade, kära vänner!

3 kommentarer:

  1. ha ha ha vilken härlig kommentar av Jakob!! kram på er alla

    SvaraRadera
  2. Julskinka, var beställde du den. New frostys? Jag vill ha en till nästa jul om vi inte åker hem till Sverige då. Kokade du den själv eller?

    SvaraRadera
  3. Japp, Cissi, skinkan är från Frosties! Beställ processed ham och förklara att du bara vill ha den rimmad och inte tillagad. Välj den med eller utan ben. Jag ugnskokade min men Annika kokade sin på plattan. Båda funkar.
    Kram

    SvaraRadera