Besöksräknare

onsdag 17 augusti 2011

Indisk falukorv

I dag började inte dagen som vanligt. Halv sju vaknade Tomas med ett ryck av att grannens hund skällde. Han som inte brukar vara speciellt glad i hundar blev i alla fall glad att bli väckt av en idag då hans väckarklocka strejkat och han egentligen skulle gått upp för en halvtimmesedan. Jag sprang också upp och hjälpte honom göra sin frukost (det gör han faktiskt själv annars) och hör då ett skrik från Jakobs rum. Han mådde illa och hann aldrig fram till toaletten innan han spydde så det blev till att torka badrumsgolvet innan klockan sju på morgonen.

Jakob har mest legat idag, fastklamrad vid en hink då han varit så rädd att upprepa morgonens olycka men han har inte spytt mera men heller inte ätit mer än vitt rostat bröd hela dagen.

Jag kom iväg på aerobics idag, för första gången sedan jag kommit tillbaka och det var jobbigt men fick lägga ner min fortsatta dagsplan och vara hemma med Jakob istället. Bakade ett par bröd och började sedan läsa på recept på hemlagad falukorv. Korv är nog det som alla tre killarna i min familj saknar mest här. I somras hittade jag ett recept där man snurrade in korvmassa i plastfolie och inte behövde använda fjälster, vilket jag tyckte lät käckt. I dag hittade jag ett liknade recept för falukorv och satte glatt igång med tillverkningen.

Alla ingredienser skulle vara så kalla som möjligt så jag halvfrös både fläskfärsen, baconet och vattnet. Sedan skulle allt mixas väl tillsammans med kryddor.

Efter lite vila i kylskåpet skulle geggan klickas ut på folie och formas till korvar.

De skulle sedan täckas 1/3-del med vatten i en form och gräddas en timme på låg värme.

När de kom ut såg de lite gråa och kokta ut. Jag vet inte om jag hade dem i ugnen lite länge men det luktar gott av falukorvslukt i hela köket.

När de svalnat så kunde jag skära upp dem och steka dem.

Så här såg de sedan ut på tallriken. Kanske inte så snygga på bild men goda. En blandning mellan falukorv och grynkorv. Och utan massa E-ämnen och annan konstig utfyllnad. Konsistensen var fastare och inte lika gummiaktig som falukorv men så var kötthalten väldigt mycket högre också! Nästa gång ska jag nog göra mindre korvar med annan kryddning...kanske en lammkorv..vi får väl se!

3 kommentarer:

  1. Ser visst gott ut! Du är helt fantastisk!!! Inte bara på matlagning, tänk vilken tur jag har som får bo i Indien när du gör det:)! Kram M

    SvaraRadera
  2. Du är inte dålig, du. Har du för mycket tid eller är längtan efter korv stor? Kanske en kombination. Du kanske går över till att göra egen korv här hemma i Sverige också.
    kram mamma

    SvaraRadera
  3. Maria- tack för kommentaren, den värmde! Tur att du finns.
    Mamma- vad ska man göradå när man inte kan lämna huset? Stoppa korv funkar lika bra som att blogga, sy eller måla. Testa vet ja!

    SvaraRadera