Besöksräknare

tisdag 16 augusti 2011

Funderingar

I går när Jakob kom för att få sig en kram sa han: Jag har ett väldigt bra liv! Jag vet inte om tankarna kommit för att vi bor i ett land där verkligen inte alla har det bra. Det kan även vara ett sätt för honom att visa att han tycker att han har det bra fastän han ibland är väldigt arg och missnöjd över saker och tycker att vi är dumma och allt bara är dåligt, som han brukar säga (eller skrika).
Vad tycker du är så bra?, frågar jag. Man vet ju inte riktigt med barn och med honom. Ibland kan ju så för mig konstiga saker betyda väldigt mycket för honom.
Jag tycker det är bra att jag inte har alla saker jag vill ha, för då skulle jag inte ha något att längta efter och allt hade varit klart liksom... svarade han.
Ja så är det nog för både stora och små. Man vill må bra, ha ett tryggt liv och känna sig älskad men man vill ändå ha nya mål hela tiden. Saker man vill göra eller vill skaffa sig. Saker man är nyfiken på. Vad har jag själv för mål? Just ni funderar jag på vad jag vill ha ha med mig hem från Indien och hur jag ska kunna komma ihåg detta livet när jag är i Sverige och Indien känns så väldigt långt bort. Jag tror nämligen att jag kommer sakna detta land mer än jag nu tror när jag sliter mitt hår över bilköer och konstiga försäljare.
Första året här tyckte jag att det tog mera på barnen än vad det höjde dem och jag känd mig tyngd över det men nu, med en sådan kommentar från Jakob så tror jag ändå att de mår lika bra här som i Sverige och kommer att klara även sistaåret bra här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar