Besöksräknare

måndag 22 april 2013

Berberisförgiftning

Ja det har drabbat mig!! Jag var ute och föryngringsbeskar ett berberisbuskage i lördags. Det var tre meter högt och är nu bara ca en meter. Det blev mycket luftigare och mera lagom i storlek. Berberis har väldigt vacker gul färg på veden. När allt var nere tog vi kvistkvarnen och gjorde småflis av allt ris och det blev till en fin gul flismassa.
För er som inte vet vad en berberisbuske är så ska jag försöka förklara. Det är en taggbuske med ca 2 cm långa taggar och ca 3 cm långa blad som ofta kan ses som häckväxt. Vanligast är den med gröna blad men vi har en "blod" variant så vår får mörkröda blad när de väl kommer. På hösten får de röda små ovala bär. Det jag visste om busken innan i lördags var att man  använder bären i matlagning i vissa persiska risrätter. Jag har nu också läst att vissa vilda varianter var förbjudna ända till 90-talet, då den var mellanvärd för svartrost, en svampsjukdom som angrep växande säd. Vad jag inte visste innan i lördags var att växten var giftig förutom bären! Stick av taggarna kunde ge inflammation.
Efter röjningen hade jag åtskilliga stick på händer, mage och ben. Plötsligt märkte jag hur lederna på höger pekfinger började svullna upp. Jag plockade ut två stora taggar ur fingret och en stor ur vä knä. På kvällen började även knät kännas jåttesvullet. Då det är mitt "dåliga" knä som ibland krånglat och hoppat ur led så fattade jag inte att det berodde på taggen utan trodde att jag överansträngt det i röjandet. De var inte förrän på söndagen jag började förstå att det var men efter taggen! Jag linkade igår omkring som värsta gamla gumman när jag städade i svärfars hus. Idag har det börjat gå tillbaka men jag fick ta cykeln till jobbet så att jag kunde rulla istället för att gå men känner nu att det är på väg att bli normalt igen.
Så jag varnar er! AKTA er för berberisbuskar!!!


1 kommentar:

  1. Även jag fick en berberistagg i min fot. Stod ut i 5 dar, sedan började den värka på allvar Blev röntgad i Hbg, och där upptäckte man taggen djup inne, ville inte operera då jag har diabetes, tänkte på att "den går väl ut den vanliga vägen". Efter 10 dag ökade värken i stället för att avta. Då la jag mina händer på foten och bad till den Jesus, som hörde skrothandlares Fredrik Boltizus bön, under resan på vagnen efter hästen. Han bad för din egen skadade fot och blev hela! När jag tog mina händer på var sin sida om den svullna fotens trampdyna o bad i Jesu namn, då för jag se att den 1 cm långa taggen kommer ut, svullnaden försvinner nu dag efter dag och värken går tillbaka, Glor to God

    SvaraRadera