Besöksräknare

tisdag 13 september 2011

Tjejhelg i Abu Dhabi

Oj, oj, oj!!! Vilken toppenhelg jag har haft. Vad annat kan det bli när man åker på semester med två fina vänner! Det har varit en helg med många skratt. Det är klart, jag skrattade inte så mycket när passtjänstemannen i Abu Dhabi öppnade mitt pass väldigt hårdhänt och bröt av sidan med mitt kort, sånär som på en centimeter! Blev jätteorolig hur jag skulle göra nu. Sån himla tur att Abu Dhabi är Förenade Arabemiratens huvudstad och då har en svensk ambassadoch att detta muslimska land firar helg på fredagar och lördagar och jobbar som vanligt på söndagar. Smsade Tomas som ringde svenska ambassaden i Dehli och i Abu Dhabi som båda rekommenderade mig att skaffa ett nytt tillfälligt pass och även ett nytt vanligt pass. En tid
bokade han också, min underbara make, så att jag kunde komma innan kontoret öppnade på
söndag. Sedan kunde jag slappna av och njuta av semestern.

Flyget till Abu Dhabi gick en bedrövlig tid, kl 4.45 på natten så det blev inte mycket sömn. Därför började vi med att sova ett par timmar på hotellet och sedan gå och äta en ljuvlig japansk lunch med sushi, tempuralagade grönsaker, nudelsoppa med räkor, mums, mycket gott!!
Efter det var vi redo för ökenjeepsafari. Jag trodde vi bara skulle bli körda i jeep ut till något beduintält i öknen men när chaufförerna började släppa ut luften i däcken förstod jag att körningen skulle bli lite tuffare än jag trott och när vi sedan började köra så var det som att åka Balder. Det kanske var att överdriva lite, men det var många gånger då vi körde rakt uppför en sandbacke för att sedan vända runt på toppen och halvglida i sidledd ner, då jag trodde att vi
skulle rulla runt med bilen! Såå häftigt!! Ute i öknen blev det sedan inhemsk mat - grillade spett
med hummus, taboulleh och andra läckerheter - och sedan magdans. Efter det så stupade vi trötta och nöjda isäng.
Chaufförerna luftar motorerna
Kanske inte ser så brant ut men det var det!

Abu Dhabi är lillebror till den mer storslagna staden Dubai men har ändå sin charm. Stadskärnan består av skyskrapor och staden har en enorm moské, The Sheikh Zayed Grand Mosque,började byggas för många årsedan men blev helt färdig för ca 3 årsedan. Vår lördag började med ett besök i moskén. Vi hade funderat väldigt över vad vi skulle ha på oss för att vara tillräckligt täckta för att få gå in i moskén. Det visade sig ha varit helt i onödan för alla kvinnor fick ta på sig svarta täckande klänningar och svarta huvuddukar. Lena lyckades se riktigt tjusig ut i sin klädnad medan jag mest kände mig som "döden" i nån gammal svartvit film. Fy vad trist att
alltid behöva gå klädd så här. Dock ser man i köpcentrumen att det sticker fram väldigt flotta
skor och kläder under det svarta.
Tre små gummor skulle gå en dag...

Moskén var helt otroligt vacker med material hämtade från hela världen. 40.000 böneutövare får plats här samtidigt och det stora bönerummet rymmer ca 7.000 män, för där fick inte kvinnorna be, de hade ett eget rum. Moskén var luftkonditionerad vilket var tur för utetemperaturen var över 40 grader. Vi fick en guidad visning på 40 minuter helt kostnadsfritt och även lånekläderna var kostnadsfria. Väldigt generöst.

Efter det utforskade vi olika affärscentrum. Härligt att se affärer med vanliga kläder. Handlade lite både på HM och Sara, bl a lite vinterkläder att ha i Sverige i jul och drack gott kaffe på
Starbucks!
Några kassar....

På kvällen åkte vi till det vackra hotellet Emirates Palace. Detta superlyxiga sju-stjärniga hotell är en av Abu Dhabis mest utmärkande landmärken. Vi åt en god libanesisk middag bestående av massa smårätter, väldigt trevligt med mycket skratta!

The Emirates Palace
bild lånad från: http://static1.travelandleisure.com/images/amexpub/0009/8352/tl500-a-africa-emirates-palace.jpg

Av en tillfällighet lyckade vi få syn på en nattklubb i vårt eget hotell så kvällen slutade med rumpskak på dansgolvet. Det var ingen trängsel på dansgolvet. Om inte vi varit där så hade det varit helt tomt! Men med sällskap från två svenskar, en pilot pch en flygvärdinna, så fick vi igång dansen lite. Efter att ha sett svartdrapperade kvinnor hela dagen så var här klädseln helt annorlunda: små fodralklänningar och vita stövlar. Konstigt att inte riktigt veta de sociala reglerna men vi gjorde oss nog inte bort
oss helt och om vi gjorde det så kommer vi aldrig mer se de här människorna! En hellyckad kväll blev det! (Vad stod det egentligen på lappen som L hade i bH:n?)

Söndagen började tidigt för mig. Lite sliten efter gårdagkvällen tog jag mig ändå upp lite efter sju för att ta mig till svenska ambassaden. Tur att man bor i indien och är van att prata engelska och van att ta sig runt för annars hade jag nog velat ha sällskap, men jag var faktiskt inte alls orolig. Mina kompisar var heller inte i ett skicka att ta med sig. Vet inte om de var Araken och de fria drinkarna eller bara utmattning men de låg där som klubbade sälar.
Tyvärr hade tjejen på ambassaden glömt säga till Tomas att jag behövde ta med foton så det

blev bara till att gå ut och leta fotografer. Väntade 30 min på att ett köpcentra skulle öppna för att konstatera att just fotografen öppnade först ytterligare en timme senare. Tog då en taxi till ett annat affärscentra där en liten indier kunde göra passfoton åt mig. Sedan taxi till ambassaden igen och fick ett tillfälligt pass gjort och en beställning på ett nytt pass som ska skickas till Dehli.
Halv elva var jag åter på hotellet och kunde avnjuta en jättefrukost som mina vänner plockat ihop åt mig. Därefter åkte vi till en souk som dock var mer som ett köpcentra än som marknadsgator. Inte alls som den souk tjejerna i "Sex and the City 2" besökte men så spelades ju inte den filmen in i Abu Dhabi egentligen. Därefter åkte vi till den helt nyöppnade Ferrari world på Yas Island, en 200.000 m2 inomhusnöjespark i en otroligt häftigt designad byggnad.
Ferrari World
Världens snabbaste åkande bergochdalbana var dock stängd så vi tittade mest på byggnaden och åkte sedan till IKEA där vi åt lunch och köpte lite smått som ballerinakex och jordgubbssylt.
Sedan började det dra ihop sig för hemfärd och vi åkte och hämtade våra väskor och tog oss till flygplatsen. Tur nog var det inga problem med det rosa passet och halv elva lyfte vi för att fyra timmar senare landa i Bangalore. Det tog fyra gubbar som skulle titta på mina pass men sedan fick jag komma genom passkontrollen och åka hem till familjen. Efter att ha skickat iväg barnen till skolan fick jag äntligen fyra timmars sömn i min egen sköna säng. Förutom pass-eländet har detta verkligen varit en härlig helgsemester!

5 kommentarer:

  1. Det stod Sultan och så ett telefonnummer och det var INTE HAN som stoppade lappen i min Bh!! Det var flygvärdinnan som slängde ner den i min urringning!! Hon tyckte uppenbarligen att han var fel man för henne och ville snabbt bli av med honom;)
    Så nu vet ni! (fast du visste väl redan....)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Åhh det låter som ni haft SUPERKUL!! Once in a lifetime-semester!!! Kram

    SvaraRadera
  3. Men var det verkligen så Lena... ? :) Så minns inte jag det...:) eller...,men det enda jag med säkerhet minns är att det var den galnaste, roligaste helgen på mycket länge!!! Kram tidstudiemannen/kvinnan

    SvaraRadera
  4. Äntligen fanns det ett inlägg att läsa. Så kul ni måste ha haft det. Det unnar jag er verkligen, bara ni tre. Själv får jag nöja mig med uku-läxa Måste vägen till Curacao gynga så, för dit lär jag inte komma.
    kram mamma

    SvaraRadera
  5. Jag undrar också om det verkligen var så, Lena! Fick du inte en puss också? Piloten eller sultanen? ;)
    Åsa

    SvaraRadera