Besöksräknare

söndag 25 september 2011

Försenad middag

Jag tycker det är roligt att laga mat! Inte vardagsmat men lite festligare mat som man kan sitta länge och njuta av. I går så kom vi på att vi skulle bjuda hem familjen B. Det var längesedan vi såg dem så det kändes kul. Vi skulle inte göra det krångligt utan bara laga något enkelt.
Först skulle schemat för dagens logistik och bilens rutt lagts upp: först skulle maken in till stan och hämta skjortor han sytt upp, sedan skulle Jakobs läxa vara klar så han kunde åka till kompisen där han skulle sova över, sedan skulle det handlas både mat, dricka och blommor vilket inte görs på samma ställe. Efter det skulle maten lagas och gästerna komma klockan sex. När jag till slut handlat blommor och tittade på klockan var hon fem!!! Oj då! Väldigt mycket för att hinna laga maten och vara färdig till sex. Till råga på allt hade det kommit en lapp vid två om att vattnet skulle stängas av mellan 15 och 21! Perfekt att vara utan vatten när man ska ha gäster! Hinkar hälldes upp med filtrerat och ofiltrerat vatten för att kunna klara av matlagningen.
Laga nu något enkelt sa maken (som alltid!). Jag gillar inte att laga något enkelt , eller kanske tänkte jag att det nog skulle vara ganska enkelt om jag bara börjat i tid, men det gjorde jag ju inte. På menyn stod grillade lammracks med rödvinssås, ungsrostade tomater och getostlasagne med spenat och soltorkade tomater. Det är ju bra för då kan man förbereda både lasagnen, vinsåsen och bryna köttet som sedan får gå klart i ugnen. Om man bara hade haft tid att förbereda, ja!
Efterrätter är lite knepigt att förplanera här i Indien. Man vill inte laga något med råa ägg som typ chokladmousse och man vet inte om man hittar varken färsk grädde eller vaniljglass så man får vara flexibel i tanken i affären. Hittade päron och kom på att jag läst om portvinskokta päron till glass. Bestämde mig för det när jag faktiskt hittade glass.
Det kändes som "Masterchef Australia" i vårt kök lite efter fem. Maken och jag multitaskade, hackade och kokade för brinnande livet. Vi fick ändå ringa fam B och be dem komma en halvtimme senare och då var päronen, vinsåsen och den vita såsten till lasagnen kokt men inget kött var grillat och lasagneplattorna var bara en deg. Ja, det var kanske inte så smart att göra egen pasta när man hade så lite tid men jag räknade med att den beställda pastamaskinen hade kommit (det hade den inte!) så det var bara att kavla. Jag kavlade medan gästerna sällskapade mig med drink i köket. Vad händer då?! Jo strömmen går!!! Här föll min planering helt! Vad göra?! Det blev till att skära till bandpasta och röra ihop spenat, tomat och vitssås med den kokta pastan som en stor pastaröra. Maken fixade lammet på grillen och 1,5 timme senare lyckades vi få maten på bordet. Tur att vi hade snacks för annars hade de små barnen hungrat ihjäl!
Maten blev god men jag var inte nöjd med att den dröjt så länge. Efterrätten blev sådär. Indiskt portvin har inte den rätta djupa smaken. Hittade ett konstigt sött vin som hette Goana's wine och som verkade vara lite rödfärgad söt sprit som vi provade till efterrätten då de sa i butiken att det var nästan som portvin - inte! Lite blaskigt och sött. Vad kan man väl mer vänta sig för 85 rupies (ca 12 kr)! Det blev en improviserad middag men vi hade ändå mysigt och nästa gång ska jag börja lite tidigare.

1 kommentar:

  1. Lyckade visst posta den här kommentaren på förra inlägget......läs där.

    SvaraRadera