Besöksräknare

torsdag 29 september 2011

Golfproffs? Snarare golfkass!

Det här med golf är inte så lätt! Har nu försökt mig på det mer regelbundet i ett halvår och varit ute och spelat i princip en gång i veckan sedan sommarlovet. Det ser så himla lätt ut för de som kan. De bara skickar iväg bollen med en enkel rörelse, knappt med någon ansträngning alla. Jag måste tänka på allt: hur jag håller i klubban, hur jag står med fötterna, hur jag vrider på mig, att jag måste hålla kvar blicken på bollen och inte resa mig upp... Sedan ska man svinga ner armarna, få kraft men ändå göra det sakta så kroppen hinner med. Man ska lyckas träffa bollen och sedan fortsätta med klubban och rottera fram kroppen på rätt sätt. Minsta lilla fel gör att bollen åker lite fel och hamnar i det högre, mycket mer svårspelade gräset. Eller bland träden. Då får man vara försiktig så man inte slår av klubban. Jag var inte det och klubban gick av när jag slog den mot ett träd! Så ska man inte göra. Sen har man lite mera kuperad terräng där bollen också kan hamna. Där kan det finnas ormar (dit får jag inte gå för Lena). Men ändå tycker jag faktiskt att det är kul och jag hoppas på att träning ger färdighet. Just nu känns det som att jag ligger på samma nivå som jag gjort länge men hoppas att det regelbundna spelandet ändå ger kroppen ett muskelminne om hur det ska kännas. Jag vet ju från mitt jobb hur lång tid det tar att automatisera en rörelse så det är bara att fortsätta och se på de bra slag man gör. Inte blir det något golfproffs av mig (det är Tomas dröm att jag ska försörja honom på golf!!!!) men jag kanske kan harva runt lika bra som andra fritidsspelare.

Min omskaftade klubba, röd och hel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar