Besöksräknare

söndag 25 september 2011

Kyrkbygge

Denna vecka har bara varit, läxor, läxor och åter läxor.
Jakob har haft ett projekt där han skulle beskriva något från fem olika antika samhällen, som uppfanns då och som vi kan se ännu idag. Sedan har han (och jag) försökt hitta lättförståelig information på nätet om pyramiderna, kompassen, akvedukter, tegelstenar och olympiska spelen. Det har varit mycket frustration och det ter sig ofta i tårar, arga tjut och språngmarcher för att det är så mycket spring i benen när man ska sitta stilla!
Oskar har haft massa olika läxor och har arbetat ikapp sig då han missat skolan mycket sista veckorna för att han varit sjuk och ledsen. Vissa av hans läxor är helt adekvata men vissa kan man undra över. Hans sista engelskaprojekt (alltså språket engelska) har bestått i att han skulle forska om den elisabetanska eran. Det är väl okay men sedan skulle de också göra en modell på en engelsk kyrka! Det tycker jag inte är "engelska" snarare "art"! När vi försökte hitta en kyrka från den här tiden visade det sig att det inte byggdes några kyrkor då för de som byggdes tidsperioden innan var så bra byggda att de användes så modellen visar ju inte ens arkitekturen under denna era utan eran innan?!! Dock var ju projektet "bygga en kyrka" ett kul projekt för mamma Åsa! Jag ägnade två kvällar åt att rita ut delar till en 3D modell som vi sedan ritade mönster på och satte ihop. Den blev kanske inte helt rak men jag tyckte vi lyckades ganska bra ändå!! Visst borde han få bra betyg på den eller vad tycker ni?!
Salisbury Cathedral

4 kommentarer:

  1. snyggt! Årets pepparkakshusritning är färdig ser jag! ;)) kram

    SvaraRadera
  2. Supernajs! Håller med Fia. Spara den till jul och låt den ERSÄTTA pepparkakshuset i år. Kram

    SvaraRadera
  3. Oj Oj. Om jag bara haft hälften av dina matambitioner och ett par dagar till mitt förfogande så hade jag nog fixat det du försökte med på 1 timma. OM jag hade haft vatten och el förstås. (Vi hade vatten - inte avstängt här...)
    Kram

    SvaraRadera
  4. .........den sista kommentaren skulle hamnat på Försenad middag. Vad hände här?

    SvaraRadera