Besöksräknare

onsdag 28 september 2011

Nytt pass!


I går var en lång dag för mig. Den startade vid fyra då jag var tvungen att gå upp för att flyga klockan 7 till Chennai där mitt pass låg på svenska konsulatet och väntade på mig. Tur att man har en viss flygvana och en viss indienvana för annars kanske jag skulle tyckt det var lite läskigt att åka själv men nu kände jag att allt skulle gå bra. Sån tur var hade Tomas fixat en bil åt mig och även om den var pytteliten och jag fick sitta på handdukar då antagligen sätet var så smutsigt, var chauffören trevlig och hjälpsam. Han kunde inte så jättemycket engelska men förstod min plan och vinglade lite med huvudet som tecken på att han förstått.
Då jag var så tidigt och hade nästan två timmar att slå ihjäl så ville jag åka till en "Coffee Day" för att få mig en kopp kaffe och lite frukost. Jag trodde sånna där coffee-shops hade uppet hela dygnet men inte i Chennai i alla fall. Vi letade och letade. Tillslut stannade han vid en väldigt indisk restaurant och sa att här har de kaffe, ma'm! A verrry goood restaurant! Ja det var inte annat att göra än att gå in och ta något från menyn. Det fick bli en butter dosa (en slags pannkaka som är gjord på majsmjöl så den är frasig i konsistensen). Till den serverades tre röror: en cocos chutney, en chilliröra och lite blaskig sambar (en väldigt vattnig tomatsås med tydlig smak av curryleaves vilket jag tycker smakar lite unket!). Inga bestick får man utan man river av en pannkaksbit och doppar i rörorna. Faktiskt så visade sig dosan vara jättegod om än väldigt smörig(nästa gång tar jag en minre fet) och rörorna var inte alls så starka utan milda i smaken. Ihop med juice, kaffe och en fruktsallad var jag riktigt stoppmätt men hade då lyckats fördriva en timme i restaurangen vilket nog var rekord för här var servicen effektiv och folket var där för att äta frukost innan jobbet.
Konsulatet öppnade lite senare och där låg mitt pass!! Härligt. Mission succeded! Vad hittar man nu på i Chennai, en varm och smutsig stad på östkusten? Ingen aning! Chauffören ville köra mig till en affär med turistgrejer men jag vägrade. Jag valde ut två shoppingmalls som jag verkligen fick gå långsamt igenom för att fördriva tiden innan jag skulle hem igen. Det första stället var nybyggt och hade AC (skulle stannat här hela tiden om jag vetat hur det nadra stället såg ut!) medan det andra var riktigt ruffigt, indiskt dammigt (de går ständigt och dammar i affärena här) med tråkiga affärer med dåligt sydda indiskt smaklösa plagg. De älskar krusiduller här och syr gärna på lite för många märken, applikationer och tryck för min smak. Åt lite lunch fastän butterdosan låg som en mättande klump i magen och åkte sedan till flygplatsen igen och läste en bok i väntan på att planet skulle borda. Landade i ett svalt Bangalore och det var skönt att sätta sig i bilen hem. En riktigt lång dag hade det varit men passet ligger nu tryggt i min väska, redo för resan till Sverige på fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar