Besöksräknare

onsdag 27 april 2011

Svenskaproblem

För några dagarsedan fick barnen tillbaka resultatenKontrollera stavning från olika internationella prov. I dag när jag skulle säga god-natt till Jakob passade jag på att berömma honom för de fina resultat han hade. Jag hade förväntat mig att han skulle ligga på medel men han låg högre på både läsförståelsedelen och matematiken. När jag pratade om vilken prestation det var att kunna klara sig så bra på ett språk som inte var ens modersmål började han att storgråta. Han utbrister: Men jag kan inte stava alls på svenska! Jag kan bara på engelska. Det är mycket lättare att läsa på engelska för när jag läser på svenska så måste jag stanna upp och tänka på vad det står. Det kommer att bli jättesvårt att börja skriva på svenska igen. Lika svårt som när jag kom hit och var tvungen att lära mig allt på engelska
Det ligger faktiskt en hel del i vad han säger. Han var precis på väg att få flyt i läsning och stavning när vi flyttade hit och nu har han glömt de svenska reglerna. Det kommer nog att bli en del jobb den dag han ska gå i svensk skola igen.
Vi kom överens om att vi ska börja läsa högt ur de svenska böckerna för att i alla fall få till flytet i läsningen på svenska. Vi får hoppas att det är någorlunda lätt för honom att komma in i svenska igen sedan och att han ändå kan behåller den fina engelska han lärt sig nu, även när han blir vuxen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar